Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Czy istnieje możliwość e-ataku na centra sterowania ruchem pociągów?
#1
http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Ata ... omosc.html

Dość ciekawy temat może nieco nadmuchany. Jednak ciekawi mnie czy rzeczywiście tak ważne systemy mogą mieć duże luki..
Odpowiedz

#2
Cytat:Polega ona na wywo³ywaniu gigantycznej ilo¶ci zapytañ do serwera, które powoduj± jego przeci±¿enie i wy³±czenie. W przypadku systemu sterowania kolej±, mo¿e to spowodowaæ parali¿ komunikacyjny.
Taaa, no i co z tego? W LCS-ach wszystko jest redundantne, padnie jeden, to natychmiast jego zadania przejmuje drugi.
Odpowiedz

#3
A mówił mi pan naczelnik, że nie ma jak mechaniczne (nawet nie elektryczne) zabezpieczenie. Może jestem staroświecki, ale jakoś nie ufam elektronice. Co jeśli taki cyberprzestępca zechce "zjechać" ze sobą pociągi? Wszak zabezpieczeń idealnych nie ma.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#4
Obleśny Szczur napisał(a):natychmiast jego zadania przejmuje drugi.

Jak dobrze pójdzie. Z praktyki wiadomo, że z tym przełączaniem to różnie bywa. Oj różnie.

Niedawno któryś podwykonawca chwalił się na RK jakimś podsystemem sterowania kolejowego podpiętym do systemu przez ... WiFi... w ogólnodostępnym pasmie. Chwalił się, że właśnie tak "sprytnie" to rozwiązał!!! Woła o pomstę do nieba...
Bahnfahren ist unser Business
Odpowiedz

#5
By³o kilka awarii LCS-ów ale czy tam na pewno przyczyn± by³o NIE PRZE£¡CZENIE SIÊ komputerów steruj±cych? Czy mo¿e jednak o co¶ innego chodzi³o?
Odpowiedz

#6
Nie miałem na myśli konkretnie LCSów, tylko moje osobiste doświadczenia życiowe z systemami zbudowanymi na podobnej zasadzie. Może LCSy są zrobione i utrzymywane lepiej, pytanie tylko jak długo tak będzie przy polskiej kulturze technicznej ("przewróciło się? niech leży, przecież drugi działa dobrze").

Moim zdaniem zagrożenie opisane w artykule jest wydumane. Do zatrzymania pociągów wystarcza zwykły radiostop, zresztą było niedawno paru dowcipnisiów którzy się nim dłuższy czas bawili. Zdaje się, że już ich wyłapano.

Inna realna historia to sterowanie zwrotnicami tramwajów w Łodzi. Zdaje się że było (jest?) to załatwiane łysą, niezabezpieczoną podczerwienią. Parę lat temu jakiś 14-letni chłopaczek to obczaił, przerobił pilota od TV, i ... zaczął wykolejać tramwaje, przełączajac zwrotnice podczas przejazdu wagonu. Też go dość prędko ujęto.
Bahnfahren ist unser Business
Odpowiedz

#7
psim napisał(a):Moim zdaniem zagro¿enie opisane w artykule jest wydumane.
Powiem wiêcej, poniewa¿ artyku³ jest zamieszczony na jednym z wielu "portali o wszystkim", które maj± odgórnie ustalone stanowisko w sprawie polskiej kolei, raczej kierowa³bym siê ku stwierdzeniu, ¿e to mia³ byæ kolejny artyku³ z serii "polska kolej jest be".
psim napisał(a):Do zatrzymania poci±gów wystarcza zwyk³y radiostop
Zwyk³y radiostop to i tak bardzo skomplikowana sprawa, no i co to daje? Zatrzyma siê, pogada przez radio, podyktuj± rozkaz i pojedzie dalej. Jak bym chcia³ uwaliæ kolej to zacz±³bym od podpalenia kilku podstacji - nawet nieszkodliwego, bo jak przyjedzie stra¿ to i tak wy³±czy najpierw ca³± podstacjê.
Cytat:Inna realna historia to sterowanie zwrotnicami tramwajów w £odzi
Ta, by³o to chyba ze 3 lata temu. Pos³ali go do poprawczaka. By³y te¿ inne zabawy jak np. wrzucanie w rozjazd kulek od ³o¿ysk - tanie, proste i skuteczne - dopóki motorowy nie zobaczy³, ¿e co¶ siedzi miêdzy szyn± a iglic± to siê trochê namêczy³.
Odpowiedz

#8
Tylko, że zatrzymanie pociągu nie jest tak niebezpieczne jak wpuszczenie dwóch pociągów na siebie, a tego nikt nie bierze pod uwagę.

Ruch tramwajowy w ogóle ma nieco inne zabezpieczenia, o jednym z nich koledze Szczurowi opowiadałem ;-)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#9
Obleśny szczur napisał(a):Ta, było to chyba ze 3 lata temu. Posłali go do poprawczaka.

Więcej tutaj

Szczur, wiesz może, czy po tym incydencie MPK Łodź zwiększyła jakoś znacząco zabezpieczenia?
Odpowiedz

#10
A historia z tymi panami, co chyba przez radiostop dzięki krótkofalówkom zatrzymywali pociągi na CMK czy Wiedence? Parę takich osób w całym kraju i stanowisko min. Nowaka zagrożone :lol:
JESTĘ MIKOLĘ
Odpowiedz

#11
Ciekawe jak łatwo można oszukać nowe urządzenia ETCS, prawdę mówiąc nadajniki sytemu umieszczone są na torowisku, oszukanie takiego systemu dla potencjalnych hackerów chyba nie powinno być trudne.
Odpowiedz

#12
Jak się ruskie do całego systemu Estonii kilka lat temu włamali oraz chińce (ponoć) do Pentagonu, to co to za wysiłek przeprowadzić e-atak na niszową sieć kolejową. I jakie z tego zyski?
...
Odpowiedz

#13
Dla idiotów dobra zabawa, dla terrorystów sam sobie odpowiedź.
Odpowiedz

#14
przem710 napisał(a):Ciekawe jak łatwo można oszukać nowe urządzenia ETCS, prawdę mówiąc nadajniki sytemu umieszczone są na torowisku
Nadajniki zawsze są na torowisku, pytanie jak łatwo jest je oszukać Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#15
Lubuszanin napisał(a):I jakie z tego zyski?

Być może propagandowe, ale do tego nie są potrzebni terroryści - kolej sama się rozkłada na łopatki.

Niby bezpieczeństwo jeszcze jako tako się trzyma, choć doświadczeni pracownicy coraz częściej przebąkują (jak przy okazji ostatniego wypadku w Babach), że to wyłącznie dzięki dbałości i zaangażowaniu indywidualnych osób, bo systemowo - leży i kwiczy. Moim zdaniem bardzo prawdopodobne, że tak właśnie jest.
Bahnfahren ist unser Business
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  pomoc - Praca Inżynierska " Łączność radiowa w systemach sterowania ruchem kolejowym" Raiss 0 2 341 04.02.2018, 18:57
Ostatni post: Raiss

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.