02.02.2012, 17:43
Posterunek ruchu, wśród miłośników określany nastawnią jest miejscem służącym do prowadzeniu ruchu pociągów.
Posterunki dzielą się na następcze, osłonne oraz pomocnicze.
Do zadań posterunków następczych należy regulacja następstwa pociągów poprzed umożliwienie przejazdu, wtedy kiedy tor szlaku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na kolejne:
- posterunek odstępowy do którego zadań należy regulacja ruchu pociągów mająca na celu zachowanie bezpiecznej odległości
- posterunek odgałężny, biorący udział w zapowiadaniu pociągów*
- nastawnia dysponująca, która zarząda ruchem kolejowym na danej stacji
- nastawnia wykonawcza, której zadaniem jest obsługa urządzeń kolejowych dotyczących sterowania ruchem w obrębie stacji
Do zadań posterunków osłonnych należy osłona splotu torów, mostów zwodzonych oraz obrotowych, miejsca skrzyżowania linii tramwajowej z linią kolejową lub dwóch linii kolejowych.
Do zadań posterunków pomocniczych należy umożliwienie bezpiecznego wjazdu bądź wyjazdu pociągu z bocznicy. Nie są one wyposażone w semafory, a miejscami biorą udział w prowadzeniu ruchu pociągów.
* zapowiadanie pociągu - prowadzenie ruchu kolejowego
Na podstawie prywatnej strony kolejowej Pawła Niedomagały "Pod Semaforkiem", Kolejowego Komisu oraz wikipedii opracował Jan Parszewski przy współpracy z użytkownikiem rustsaltz
Posterunki dzielą się na następcze, osłonne oraz pomocnicze.
Do zadań posterunków następczych należy regulacja następstwa pociągów poprzed umożliwienie przejazdu, wtedy kiedy tor szlaku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na kolejne:
- posterunek odstępowy do którego zadań należy regulacja ruchu pociągów mająca na celu zachowanie bezpiecznej odległości
- posterunek odgałężny, biorący udział w zapowiadaniu pociągów*
- nastawnia dysponująca, która zarząda ruchem kolejowym na danej stacji
- nastawnia wykonawcza, której zadaniem jest obsługa urządzeń kolejowych dotyczących sterowania ruchem w obrębie stacji
Do zadań posterunków osłonnych należy osłona splotu torów, mostów zwodzonych oraz obrotowych, miejsca skrzyżowania linii tramwajowej z linią kolejową lub dwóch linii kolejowych.
Do zadań posterunków pomocniczych należy umożliwienie bezpiecznego wjazdu bądź wyjazdu pociągu z bocznicy. Nie są one wyposażone w semafory, a miejscami biorą udział w prowadzeniu ruchu pociągów.
* zapowiadanie pociągu - prowadzenie ruchu kolejowego
Na podstawie prywatnej strony kolejowej Pawła Niedomagały "Pod Semaforkiem", Kolejowego Komisu oraz wikipedii opracował Jan Parszewski przy współpracy z użytkownikiem rustsaltz