Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lokomotywa EU05
#1
Historia:

Ze względu na opóźnienie planowych dostaw taboru elektrycznego do ruchu pasażerskiego, w 1962 roku zakupiono w Czechosłowacji 30 lokomotyw typu 44E, podobnych jakie dostarczano dla kolei ČSD (seria E499.1). W stosunku do nich wprowadzono jedynie niewielkie zmiany (hamulec Oerlikona, dodatkowe drzwi do kabiny maszynisty, reflektory, wycieraczki i pantografy). Seria EU05 została przydzielona do elektrowozowni Warszawa Odolany, początkowo niektóre egzemplarze pracowały również w Gliwicach i Łodzi Olechowie. W lokomotywach serii EU05 po raz pierwszy na PKP zastosowano całkowite usprężynowanie silników trakcyjnych, co umożliwiło ich przystosowanie do jazdy z prędkością 160 km/h przez zmianę przełożenia przekładni głównych. W latach 70. przebudowano w ten sposób wszystkie lokomotywy, nadając im oznaczenie serii EP05 bez zmian numerów inwentarzowych.

O lokomotywie:

Lokomotywa EU05 serii 30 normalnotorowych lokomotyw uniwersalnych wyprodukowanych przez Škode(Pilzno - Czechosłowacja) dla Polskich Kolei Państwowych w roku 1961. Lokomotywy te mogą prowadzić pociągi towarowe jak i pasażerskie, składy pasażerskie mogły prowadzić te pociągi o masie 600 ton z prędkością 125 km/h. Składy cięższe o masie 1000 ton mogły osiągnąć 100 km/h. Były również wykorzystywane w ruchu towarowym gdzie mogły ciągnąć składy o ciężarze 2000 ton z prędkością 80 km/h co dawało dobre wyniki. Niestety lokomotywy nie były wyposażone w rozrząd ukrotniony oraz nie prowadziły pracy manewrowej. Lokomotywy te można było spotkać w Czechosłowacji(Czechach) oraz w ZSRR gdzie już w 1959 roku wyszedł prototyp. W Polsce pojawiły się dopiero 1961 roku. Lokomotywy najnowocześniejsze w Polsce w tamtym okresie. Najczęstsze połączenia na których można było spotkać te lokomotywy to były z Warszawy w kierunku Katowic czy Poznania. W 1969 roku podjęto badania nad podnesieniem prędkości do 160 km/h i przebudowano ją na EP05 bez zmian numerów inwentarzowych.

Dane techniczne:

Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: 3AL4846ZT
Ilość i moc silników: 4x 508 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 032 kW
Przełożenie przekładni: 84:37
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 125 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 82 500 kg
Długość całkowita: 16 140 mm
Producent: Škoda
Lata budowy: 1961 r.
Szerokość: 2950 mm
Wysokość: 3987 mm

Produkcja:

Numery inwentarzowe: EU05-01 ... 30
Producent: Škoda
Lata budowy: 1961
Ilość: 30

Muzeum:

EU05-22 stoi w lokomotywowni Kraków Prokocim jako eksponat.

Zdjęcia:

[Obrazek: p3020086.th.jpg]
EU05-22, lokomotywownia Kraków Prokocim. Zdjęcie autorstwa Admin Szpiegu

Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-www.gmfk.pl



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.