Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Jak podaje rynek kolejowy MPK Wrocław dostało licencje na przewóz osób koleją, które otrzymało od UTK. Czyżby MPK obrało nowy kierunek rozwoju? Ja osobiście życzę sukcesu w Polsce brakuje kolei metropolitalnej może się udać. Ciekawi mnie jeszcze fakt jak otrzymuje się takie zezwolenie, skoro MPK nie ma nawet odpowiedniego taboru. Wiek ktoś jak wyglądają takie procedury? Bo ja wnioskuje że wystarczą chęci.
http://www.rynek-kolejowy.pl/17029/MPK_ ... koleja.htm
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Taka kolej na Brochów z Psiego Pola bardzo by się przydała, teraz Wrocław w godzinach szczytu to jeden wielki korek. Po pierwsze w odkorkowaniu pomoże AOW i Śródmiejska OW, a po drugie właśnie jakaś alternatywa dla miejskich autobusów. Oby wypaliło.
Liczba postów: 1 050
Liczba wątków: 70
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
0
Ja kiedyś czytałem o planach Wrocławia aby połączyć sieć tramwajową z kolejową tak jak to funkcjonuje w min. takich miastach jak: Karlsruhe , Saarbrücken oraz Kassel. Moim zdaniem taka koncepcja miała by sens, ponieważ Wrocław cechuje gęsta i bogata sieć kolejowa, która mogła by się dobrze sprawdzić w takim zastosowaniu.
Volenti non fit iniuria
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Tylko może być problem z zasilaniem (była o tym kiedyś mowa), wszak tramwajki jeżdżą na 600V
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 1 050
Liczba wątków: 70
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
0
Do tego jest potrzebny tabor, w Niemczech rozwiązano to tak że Tramwaje po sieci tramwajowej jeżdżą pod napięciem przystosowanym do sieci tramwajowej a po sieci kolejowej pod napięciem odpowiadającym temu kolejowemu. Można to zrozumieć tak że pojazdu muszą być wielosystemowe aby takie rozwiązanie się sprawdziło.
Volenti non fit iniuria
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
TOMEKKOT napisał(a):Do tego jest potrzebny tabor, w Niemczech rozwiązano to tak że Tramwaje po sieci tramwajowej jeżdżą pod napięciem przystosowanym do sieci tramwajowej a po sieci kolejowej pod napięciem odpowiadającym temu kolejowemu. Można to zrozumieć tak że pojazdu muszą być wielosystemowe aby takie rozwiązanie się sprawdziło.
Dodam tylko że dostosowano do dwóch systemów tramwaje GT8-100C, na sieci DB oznaczono serią 450 ponieważ klika z nich jest w posiadaniu tego przewoźnika. W mieście poruszają się pod trakcja o napięciu 750V.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Kwestia zakresów napięć to w dobie energoelektroniki rzecz drugorzędna, możemy i na 12V jeździć Jak to by u nas z dopuszczeniem wyglądało?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 86
Liczba wątków: 5
Dołączył: 12.06.2010
Reputacja:
0
hehe na 12V to byś miał takie natężenia prądu że + byś musiał puścić jedną szyną a - drugą, a i tak by się czasem grzały ale fakt dostosowanie do 600 i np. 1500 taboru to w obecnych czasach nie jest taki problem jak kiedyś
Jako wrocławianin korzystający z KM dodam coś od siebie. Osobiście jestem za tym, żeby na terenie miasta powstawała sieć tramwajowa niezależna od sieci kolejowej, natomiast na stacjach Leśnica, Psie Pole, Brochów, Klecina, czy Muchobór Wielki tramwaj mógłby wjechać na tory kolejowe i dojeżdżać do miejscowości podwrocławskich (Oława, Kąty Wrocławskie, Środa Śląska, Jelcz - Laskowice) gdzie dworce leżą dość daleko od centrów miast i największych osiedli i tam znowu wybudować odcinki miejskie torów (jak to miało kiedyś miejsce w Wąbrzeźnie, Strzelcach Krajeńskich, Środzie Śląskiej) gdzie taki tramwaj mógłby wjeżdżać do samego centrum.
Szybki tramwaj na Psie Pole musi powstać niezależnie od kolei metropolitalnej, bo największe skupiska ludności w tym rejonie (os. Sobieskiego, Zgorzelisko, Kiełczów) leżą daleko od stacji kolejowych, poza tym przepustowość odcinka Wrocław N/O - Wrocław PP jest też ograniczona, to są tylko 2 tory po których odbywa się intensywny ruch pasażerski jak i towarowy. Gdzie tam jeszcze upchnąć kursujące co 5 min bimbaje? Chyba trzeba by było dobudować 3 tor (Niemcy zaczęli, są jeszcze przyczółki na moście na Odrze).
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Na budowę trzeciego toru na wspomnianym przez Ciebie odcinku bym nie liczył, wiadomo, że jeśli już będzie miała powstać jakaś inicjatywa, to wyłącznie na istniejącej infrastrukturze. A taki tramwaj korzystające z sieci kolejowej to chyba pomysł zaczerpnięty z miast zachodniej Europy, mam rację?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Tak, aczkolwiek mam wrażenie, że celowość takiego przedsięwzięcia jest mocno ograniczona, bo jeżeli trzeba by wybudować dodatkowy tor to taniej jest zbudować jakiś szybki tramwaj łączący bezpośrednio centra miast (dzielnic). Takie rozwiązanie sprawdza się np. w Holandii.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
rustsaltz, ale jak sobie wyobrażasz budowę takiego tramwaju? We Wrocławiu zwyczajnie nie ma na to miejsca i pieniędzy. Jeśli MPK ma coś uruchomić, to tylko przy dobrej woli PLK - na istniejącej infrastrukturze kolejowej. Tyle że może być tak, jak pisze waciukibic - Wrocław może się zapchać nie tylko drogowo, ale i kolejowo.
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem jest tramwaj na torach kolejowych, wystarczy wybudować odpowiednie łącznice i dostosować zasilanie tramwajów na 3kV. To wszystko jest znacznie tańsze i szybsze niż budowa nowych torowisk. mogą być tylko problemy PLK żeby nie żądała zbyt wysokich cen za dostęp do torowisk bo inaczej ceny biletów w takim tramwaju mogą pójść w górę.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
O to, że PLK ładnie sobie za dostęp policzy możemy być pewni. Zastanawia mnie, czy nie doszukujemy się ukrytych znaczeń w tej licencji dla MPK. Może to plany bardzo długofalowe, może w ogóle nic z tego nie wyjdzie. Przecież PKP Cargo czy PMT ma również licencję na przewozy pasażerskie, no a ludzi nie wożą zazwyczaj.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
przem710 napisał(a):Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem jest tramwaj na torach kolejowych, wystarczy wybudować odpowiednie łącznice i dostosować zasilanie tramwajów na 3kV. Obawiam się, że koszta przebudowy nawet części wozów mogą okazać się znaczne, poza tym jak już tu pisano nie tylko łącznicy trzeba, bo kolej też może się zapchać, a puszczanie tramwaju co 30 min nie ma sensu.
mikrobartmoże MPK kupi od PRów kilka kibli i utworzy we Wrocławiu coś a'la WKD?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
|