@
RysiekChaszcz, mikrobart
Tak sobie czytam Wasze zeszłoroczne uwagi że DB Schenker przywłaszcza sobie wagony z numeracją PKP Cargo, malując je na czerwono i dodając logo DB. Przecież na logikę to nie może być prawdą i w rzeczywistości wszystko jest zgodne z prawem polskim ale i europejskim.
DBSRP posiada w swoim taborze wagony z numeracją 12-tocyfrową zarejestrowane na Słowacji w ZSSK Cargo Slovakia i wtedy oznaczenie wygląda tak:
33 RIV
56 ZSSK lub SK-ZSSK
ma też wagony zarejestrowane na Słowacji ale przez firmę AxBenet i wtedy początek numeru wygląda tak:
33 RIV
56 SK-AXBENET lub SK-AXBSK
jest też trochę zarejestrowanych kiedyś na na Węgrzech (3355) i Rumunii (3353) ale żadnego w Niemczech (3380)
Za to jest ogromna ilość wagonów zarejestrowanych w Polsce przez UTK - wtedy mają numer: 33 lub 84 (że skupię się na czteroosiowych) bo 33 i 84 odnoszą się zasadniczo do wagonów spoza grupy PKP (dla nich kiedyś zarezerwowano 31 i 82);
dwie następne cyfry to zawsze jest 51 bo to jest kod Polski (a nie PKP);
Przy 51 występować będzie docelowo PL-DBSRP i numer 3100 umieszczonym pod serią wagonu, natomiast mnóstwo wagonów ma jeszcze oznaczenie starych firm wchodzących w skład grupy DBSRP: czyli PL-PTK 3092, PL-PTKR 3101, PL-PCCR, PL-PCCSZ, PL-NZTK
A co do wagonów czerwonych z oznaczeniem PL-PKPC i oznaczeniem pod serią 2151
- oznacza to, że wagon zarejestrowany jest w dawnym systemie EWAG PKP Cargo czyli to nie wagon jest własnością PKP, nie jest dzierżawiony od PKP, tylko numer wagonu jest w rejestrze PKP - to zaszłości historyczne, kiedy PKP nadawało numery wagonom.
Od paru lat rejestracja i nadawanie numerów (dla lokomotyw również) należy do UTK.
Jeszcze jedna uwaga: nie dotyczy to tylko DB ale i innych polskich przewoźników: CTL, Rail Polska Sp. z o.o.
To tyle moich uwag o problemie numeracji wagonów towarowych, gdyby ktoś miał jeszcze jakieś wątpliwości to proszę o pytania, myślę że będę umiał na to odpowiedzieć