11.08.2010, 17:26
O lokomotywie:
EP08 - normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` zasilana prądem stałym 3 kV, produkcji Polskiej w latach 1972 - 1976 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Budowa lokomotywy EP08 jest podobna jak EU06 czy EU07, jednak były malowane w barwy pomarańczowe co odróżniało je od innych lokomotyw na stanie PKP.
W połowie czerwca 2007 roku spółka InterCity wprowadziła nowy schemat malowania lokomotywy który był oparty na barwach "firmowych", były to granatowe barwy wraz z logiem PKP IC. Lokomotywy te obsługiwały pociągi InterCity(IC) i expresowe(EX). Obecnie są wykorzystywane na składy TLK oraz w zastępstwie EP09 na EIC(ExpressInterCity).
Z historii:
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich na niektórych liniach , w 1971 roku zdecydowano
o przystosowaniu do tego celu lokomotyw serii EU07 poprzez zmianę przełożenia przekładni zębatych. Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EP08 (002 - 005) zbudowano w 1972 roku. Rok później powstał pierwszy prototyp lokomotywy elektrycznej pasażerskiej typu 102E (EP08 - 001) który posiadał łożyska toczne. Ze względu na zdecydowaną przewagę tego rozwiązania zbudowano jeszcze 10 sztuk typu 102E. Lokomotywy z łożyskami tocznymi (002 - 005) przebudowano na lokomotywę uniwersalną serii EU07. Maksymalna prędkość tej lokomotywy wynosi 140 km/h wobec czego obsługiwały i nadal obsługują linię E20 (Warszawa - Poznań). Niestety nie produkowano więcej tych lokomotyw z powodu braku środków na import łożysk.
Dane techniczne:
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1972 - 1976
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541g
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Moc godzinna pojazdu: 2 080 kW
Przełożenie przekładni: 77:24
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 140 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000 kg
Długość całkowita: 15 915 mm(ze zderzakami 15 940 mm)
Szerokość: 3 038 mm
Wysokość: 4 343 mm
Max. siła pociągowa: 25 000 kg
Nacisk osi na szyny: 20 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numer inwentarzowy: EP08 - 001
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1973
Ilość: 1
Numer inwentarzowy: EP08 - 002 ... 005
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1972
Ilość: 4
Numer inwentarzowy: EP08 - 006 ...015
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1975 - 1976
Ilość: 10
Pseudonimy:
-Świnka
-Smerfetka
-Ósemka
Wypadki:
-EP08-014 pocięta, Warszawa Odolany.
-EP08-015 09.12.1994, Bednary, najechała na stojący pociąg towarowy.
Malowania:
-Pomarańczowe
-Granatowe(Fioletowe)
-W barwach PKP IC
Video:
Manewry EP08-010 w Gliwicach
Przelot EP08-010
EP08 - 013 z EIC "Lech"- Poznań Główny
EP08-008 + IC Błękitna Fala + MANEWRY
W obiektywie:
TLK Aleksandria stoi w Siedlcach.
EX Rejtan zbliża się do stacji Opole Zachodnie.
EP08-012 w nowym malowaniu IC stoi na stacji Poznań Główny.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-Dzyszla
-kolejowa klatka
-youtube
EP08 - normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` zasilana prądem stałym 3 kV, produkcji Polskiej w latach 1972 - 1976 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Budowa lokomotywy EP08 jest podobna jak EU06 czy EU07, jednak były malowane w barwy pomarańczowe co odróżniało je od innych lokomotyw na stanie PKP.
W połowie czerwca 2007 roku spółka InterCity wprowadziła nowy schemat malowania lokomotywy który był oparty na barwach "firmowych", były to granatowe barwy wraz z logiem PKP IC. Lokomotywy te obsługiwały pociągi InterCity(IC) i expresowe(EX). Obecnie są wykorzystywane na składy TLK oraz w zastępstwie EP09 na EIC(ExpressInterCity).
Z historii:
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich na niektórych liniach , w 1971 roku zdecydowano
o przystosowaniu do tego celu lokomotyw serii EU07 poprzez zmianę przełożenia przekładni zębatych. Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EP08 (002 - 005) zbudowano w 1972 roku. Rok później powstał pierwszy prototyp lokomotywy elektrycznej pasażerskiej typu 102E (EP08 - 001) który posiadał łożyska toczne. Ze względu na zdecydowaną przewagę tego rozwiązania zbudowano jeszcze 10 sztuk typu 102E. Lokomotywy z łożyskami tocznymi (002 - 005) przebudowano na lokomotywę uniwersalną serii EU07. Maksymalna prędkość tej lokomotywy wynosi 140 km/h wobec czego obsługiwały i nadal obsługują linię E20 (Warszawa - Poznań). Niestety nie produkowano więcej tych lokomotyw z powodu braku środków na import łożysk.
Dane techniczne:
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1972 - 1976
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541g
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Moc godzinna pojazdu: 2 080 kW
Przełożenie przekładni: 77:24
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 140 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000 kg
Długość całkowita: 15 915 mm(ze zderzakami 15 940 mm)
Szerokość: 3 038 mm
Wysokość: 4 343 mm
Max. siła pociągowa: 25 000 kg
Nacisk osi na szyny: 20 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numer inwentarzowy: EP08 - 001
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1973
Ilość: 1
Numer inwentarzowy: EP08 - 002 ... 005
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1972
Ilość: 4
Numer inwentarzowy: EP08 - 006 ...015
Produkcja: Pafawag
Lata budowy: 1975 - 1976
Ilość: 10
Pseudonimy:
-Świnka
-Smerfetka
-Ósemka
Wypadki:
-EP08-014 pocięta, Warszawa Odolany.
-EP08-015 09.12.1994, Bednary, najechała na stojący pociąg towarowy.
Malowania:
-Pomarańczowe
-Granatowe(Fioletowe)
-W barwach PKP IC
Video:
Manewry EP08-010 w Gliwicach
Przelot EP08-010
EP08 - 013 z EIC "Lech"- Poznań Główny
EP08-008 + IC Błękitna Fala + MANEWRY
W obiektywie:
TLK Aleksandria stoi w Siedlcach.
EX Rejtan zbliża się do stacji Opole Zachodnie.
EP08-012 w nowym malowaniu IC stoi na stacji Poznań Główny.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-Dzyszla
-kolejowa klatka
-youtube