14.08.2010, 14:27
O lokomotywie:
EP09 normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` i prądem stałym 3 kV. Lokomotywy te powstały w Pafawagu we Wrocławiu. Pierwsza lokomotywa serii EP09 została wyprodukowana w 1986 roku i oznaczono ją typem 104E. Jest ona zaprojektowana do prowadzenia pociągów pasażerskich, ekspresowych o masie brutto 500 ton z prędkością maksymalną na tory Polskich Kolei Państwowych 160 km/h. Wyprodukowany były szczególnie z myślą o CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) na trasie z Warszawy do Krakowa i Katowic. Po podniesieniu prędkości maksymalnej na trasie E20 Warszawa – Poznań zaczęły również się tam pojawiać prowadząc pociągi ekspresowe. Lokomotywy te należą obecnie do PKP InterCity. Niektóre lokomotywy mają klimatyzację co znacznie polepsza komfort maszynistą.
Z historii:
Projekt lokomotywy typu 104E o prędkości maksymalnej 160 km/h powstał w OBRPS pod koniec lat 70. Prototyp wykonano dopiero w 1986 roku, na żądanie Polskich Kolei Państwowych podwyższając prędkość do 160 km/h. Zastosowano w nim szereg nowatorskich rozwiązań takich jak: hamulec elektrodynamiczny, układ prędkości zdalnej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity. W pierwszej lokomotywie serii EP09 (EP09-001) która została odbudowana po wypadku w 1994 roku zastosowano oparcie pudła typu Flexicoil za pośrednictwem sprężyn. To rozwiązanie ma również ostatnie 10 egzemplarzy, które wyposażono ponadto w klimatyzację kabiny maszynisty oraz odbieraki jednopołówkowe. Lokomotywy EP09 obsługują praktycznie wszystkie pociągi EIC oraz Ex na CMK oraz wielu innych liniach kolejowych ze szlakową 160 km/h.
Ciekawostki:
-EP09-002 jest prototypem wersji 104Ea w której zastosowano radziecką aparaturę.
-EP09-008 była pierwszą seryjnie wyprodukowaną lokomotywą tej serii
Od numeru 024 zostały zlikwidowane szafy i okablowanie układu prędkości zadanej. Ten system działał testowo na egzemplarzu o numerze 002.
-EP09-001 po wypadku otrzymała pudło które początkowo miało należeć do EP09-039. Związku z tym 039 wyjechała z fabryki pół roku później po 040.
-EP09 w pierwszych latach eksploatacji przechodziły naprawy w Pafawagu
Ostatnie 10 sztuk dostawały prostokątne wloty powietrza na czole dopiero po kilku miesiącach od produkcji, w ramach napraw gwarancyjnych.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: Lka740
Ilość i moc silników: 4 x 730 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 920 kW
Moc godzinna pojazdu: 3 180 kW
Przełożenie przekładni: 73:38
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 160 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 83 500 kg
Długość całkowita: 16 740 mm
Szerokość: 2 974 mm
Wysokość: 4 300 mm
System hamulca: Oerlikon + ED
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP09-001 ... 047
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1986 – 1997
Ilość: 47 sztuk
Pseudonimy:
-Epoka
-Dziewiątka
Wypadki:
-EP09-010 12.09.2006, Węgrzynów Stary, zderzenie z ciągnikiem rolniczym,
-EP09-002 20.09.2007, Olszamienice, zderzenie z ciągnikiem rolniczym,
-EP09-012 12.12.2008, Krzewie, wykolejenie się składu,
-EP09-022 22.08.2005, Opoczno, zderzenie z pojazdem ciężarowym,
Malowania:
-Kremowe (PKP Cargo)
-Granatowe
-Pomarańczowo - brązowe
-Srebrno - niebieskie (PKP InterCity)
Video:
EIC Górnik z EP09-010
EP09-045 na CMK
EP09 z IC Mickiewicz w Miechowie
W obiektywie:
Pociag EC "Praha" z Pragi do Warszawy Wschodniej omija bokiem przystanek Myszków Mrzygłód. W tym miejscu tory CMK odchodzą od torów "wiedeńki".
EP09-044 z pociągiem IC "Korfanty" relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia zbliża się do Opola.
Pociąg TLK "Aleksandria" z Warszawy Wschodniej do Siedlec minał przystanek Siedlce Zachodnie.
EP09-015 z pociągiem Ex Szkuner do Kołobrzegu stoi na 5 peronie stacji Kraków Główny.
EP09 normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` i prądem stałym 3 kV. Lokomotywy te powstały w Pafawagu we Wrocławiu. Pierwsza lokomotywa serii EP09 została wyprodukowana w 1986 roku i oznaczono ją typem 104E. Jest ona zaprojektowana do prowadzenia pociągów pasażerskich, ekspresowych o masie brutto 500 ton z prędkością maksymalną na tory Polskich Kolei Państwowych 160 km/h. Wyprodukowany były szczególnie z myślą o CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) na trasie z Warszawy do Krakowa i Katowic. Po podniesieniu prędkości maksymalnej na trasie E20 Warszawa – Poznań zaczęły również się tam pojawiać prowadząc pociągi ekspresowe. Lokomotywy te należą obecnie do PKP InterCity. Niektóre lokomotywy mają klimatyzację co znacznie polepsza komfort maszynistą.
Z historii:
Projekt lokomotywy typu 104E o prędkości maksymalnej 160 km/h powstał w OBRPS pod koniec lat 70. Prototyp wykonano dopiero w 1986 roku, na żądanie Polskich Kolei Państwowych podwyższając prędkość do 160 km/h. Zastosowano w nim szereg nowatorskich rozwiązań takich jak: hamulec elektrodynamiczny, układ prędkości zdalnej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity. W pierwszej lokomotywie serii EP09 (EP09-001) która została odbudowana po wypadku w 1994 roku zastosowano oparcie pudła typu Flexicoil za pośrednictwem sprężyn. To rozwiązanie ma również ostatnie 10 egzemplarzy, które wyposażono ponadto w klimatyzację kabiny maszynisty oraz odbieraki jednopołówkowe. Lokomotywy EP09 obsługują praktycznie wszystkie pociągi EIC oraz Ex na CMK oraz wielu innych liniach kolejowych ze szlakową 160 km/h.
Ciekawostki:
-EP09-002 jest prototypem wersji 104Ea w której zastosowano radziecką aparaturę.
-EP09-008 była pierwszą seryjnie wyprodukowaną lokomotywą tej serii
Od numeru 024 zostały zlikwidowane szafy i okablowanie układu prędkości zadanej. Ten system działał testowo na egzemplarzu o numerze 002.
-EP09-001 po wypadku otrzymała pudło które początkowo miało należeć do EP09-039. Związku z tym 039 wyjechała z fabryki pół roku później po 040.
-EP09 w pierwszych latach eksploatacji przechodziły naprawy w Pafawagu
Ostatnie 10 sztuk dostawały prostokątne wloty powietrza na czole dopiero po kilku miesiącach od produkcji, w ramach napraw gwarancyjnych.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: Lka740
Ilość i moc silników: 4 x 730 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 920 kW
Moc godzinna pojazdu: 3 180 kW
Przełożenie przekładni: 73:38
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 160 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 83 500 kg
Długość całkowita: 16 740 mm
Szerokość: 2 974 mm
Wysokość: 4 300 mm
System hamulca: Oerlikon + ED
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP09-001 ... 047
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1986 – 1997
Ilość: 47 sztuk
Pseudonimy:
-Epoka
-Dziewiątka
Wypadki:
-EP09-010 12.09.2006, Węgrzynów Stary, zderzenie z ciągnikiem rolniczym,
-EP09-002 20.09.2007, Olszamienice, zderzenie z ciągnikiem rolniczym,
-EP09-012 12.12.2008, Krzewie, wykolejenie się składu,
-EP09-022 22.08.2005, Opoczno, zderzenie z pojazdem ciężarowym,
Malowania:
-Kremowe (PKP Cargo)
-Granatowe
-Pomarańczowo - brązowe
-Srebrno - niebieskie (PKP InterCity)
Video:
EIC Górnik z EP09-010
EP09-045 na CMK
EP09 z IC Mickiewicz w Miechowie
W obiektywie:
Pociag EC "Praha" z Pragi do Warszawy Wschodniej omija bokiem przystanek Myszków Mrzygłód. W tym miejscu tory CMK odchodzą od torów "wiedeńki".
EP09-044 z pociągiem IC "Korfanty" relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia zbliża się do Opola.
Pociąg TLK "Aleksandria" z Warszawy Wschodniej do Siedlec minał przystanek Siedlce Zachodnie.
EP09-015 z pociągiem Ex Szkuner do Kołobrzegu stoi na 5 peronie stacji Kraków Główny.
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów