Liczba postów: 24
Liczba wątków: 3
Dołączył: 13.10.2013
Reputacja:
0
Witam.
Mam jedno pytanie. Czy Kolej Walimska w dniu otwarcia była koleją normalnotorową?
Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Na zdjęciu z otwarcia widać zdecydowanie tor normalny. Książka "Normalnotorowe Wagony Silnikowe PKP 1945-1990" nie podaje nic na temat planowanej budowy kolei wąskotorowej.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 24
Liczba wątków: 3
Dołączył: 13.10.2013
Reputacja:
0
EU40 też był na tor 1435 mm ale chciałem się upewnić.
Czyli że Kolej Walimska była pierwszą normalnotorową zelektryfikowaną koleją w Polsce?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Nie, pierwsza była wąbrzeska.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 24
Liczba wątków: 3
Dołączył: 13.10.2013
Reputacja:
0
OK, dzięki za "oświecenie" ;-)
Liczba postów: 158
Liczba wątków: 10
Dołączył: 03.11.2011
Reputacja:
0
Lato napisał(a):EU40 też był na tor 1435 mm ale chciałem się upewnić.
Czyli że Kolej Walimska była pierwszą normalnotorową zelektryfikowaną koleją w Polsce?
W Polsce pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową była linia Wąbrzeźno - Wąbrzeźno Miasto, zaś na terenie Niemiec pierwszą linią kolejową zelektryfikowaną była linia Szczawienko - Mezimesti przez Szczawno Zdrój, Kuźnice Świdnickie i Mieroszów. Prawdę, mówiąc szybciej zelektryfikowaną była kolej Walimska, lecz Komisarze Odbiorczy z Niemiec nie spieszyli się z odbiorem. Odebrali na początku linię ze Szczawienka i uruchomiono ją 1.1.1914 r. jako zelektryfikowaną. Kolej Walimska uruchomiona została 22.6.1914r jako w pełni prywatna linia i od razu zelektryfikowana.
Maszynista Instruktor w PKP Cargo.
PL-PKP Cargo
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Mijasz się waść z prawdą: Wąbrzeźno było na terenie Prus, więc siłą rzecz nie linia ze Szczawienka nie mogła być pierwszą zelektryfikowaną na terenie Niemiec. Osobiście nie wydaje mi się, że nigdzie wcześniej w Niemczech nie zastosowano trakcji elektrycznej na szeroką skalę.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL