18.07.2014, 14:31
2ЭС10 "Гранит" -elektrowóz towarowy dwuczłonowy ośmioosiowy, prądu stałego z silnikami tracyjnymi trójfazowymi.
Opis głównie według http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0%A110
Jeden z najmocniejszych elektrowozów w Europie.
Koleje Rosyjskie (RŻD) w maju 2010 roku podpisały kontrakt na budowę 221 elektrowozów wartości 42 miliardów rubli.
Producentem lokomotyw jest zakład ООО «Уральские локомотивы» (OOO czyli spółka z o.o. o nazwie Uralskije Łokomotiwy) w mieście Верхняя Пышма (Wierchniaja Pyszma) w obwodzie swierdłowskim, od strony kontruktorskiej i finansowej produkcja tej serii to joint venture niemieckiego koncernu Siemens i ЗАО Группа Синара (ZAO -czyli niegiełdowa spółka akcyjna - Gruppa Sinara), produkcja odbywa się w fabryce znanej od dawna jako Уральский завод железнодорожного машиностроения (Uralskij zawod żelieznodorożnowo maszynostrojenija czyli Uralski zakład bodowy maszyn kolejowych).
W czasie gdy rozpoczynano produkcję był to najmocniejszy elektrowóz na tor 1520 mm. Może on prowadzić składy cięższe o 40-50% niż ВЛ11 (WŁ11). Na odciknkach KOlei Siwrdłowskiej z trudnym profilem górskim Granit prowadzi pociągi o masie 6300 do 7000 t brutto (do czasu wprowadzenia tej serii składy tranzytowe o takiej masie trzeba było dzielić).
4 sierpnia 2011 r. 2ЭС10 zestawiony z trzech sekcji poprowadził skład 9000 t brutto na trasie Екатеринбург-Сортировочный — Первоуральск — Балезино (Jekatierinburg Sortirowocznyj - Pierwouralsk - Baliezino; Jekatierinburg w czasach radzieckich nosił nazwę Свердловск -Swierdłowsk. Co prawda miasto wróciło do pierowtnej nazwy, ale wciąż jest siedzibą władz obwodu swierdłowskiego i takiejże kolei, w sensie oddziału RŻD)
-a tu mamy zdjęcie Władimira Jakunina (prezesa RŻD), Piotra Lioszera i Aleksandra Miszarina w kabinie owego Granita podczas ww kursu doświadczalnego, gdy mijają granicę Europy i Azji:
http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0 ... border.JPG
Lokomotywa wykorzystuje nw. podzespoły konstrukcji Siemensa związane z napędem: blok transformatorów pomocniczych, dławik filtra wejściowego, blok chłodzenia, przekształtnik trakcyjny i zintegrowany reduktor.
Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_e_2aes10.htm :
Zasilanie: Prąd stały o napięciu 3 kV
Przeznaczenie: Przewozy towarowe
Układ osi 2(2-2) [my napiszemy: 2*Bo'Bo']
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25 [czyli 245,2 kN]
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 120
Największa siła na haku (kG) 78400 [tj. 769 kN]
Osiągi trakcyjne:
-Tryb długotrwały (Длительный режим)
=siła na haku (kG) 54800 [tj. 537 kN]
=przy prędkości (km/h) 56.2
=co daje moc na haku (KM) 11400 [tj. 8385 kW]
=moc na wałach silników trakcyjnych (kW) 8400
=współczynnik sprawności 87.5%
-Tryb godzinny (Часовой режим) - {wiem, że polskie normy już nie przewidują podawania mocy trwałej i godzinnej, ale Rosja wciąż operuje tymi pojęciami}.
=godzinna siła na haku (kG) 54800 przy 56,2 km/h, tj. moc na haku 11400 KM, moc na wałach silników 8400 kW
Konstrukcja:
hamulec elektryczny - rekuperacyjny
moc hamowania (kW) 8400
Przełożenie przekładni trakcyjnej (wał silnika / zestaw kołowy) 6.29
Silniki trakcyjne asynchroniczne
Napęd zestawów kołowych indywidualny
-według Wikipedii - średnica kół 1250 mm
Eksploatacja:
W czasie jazd próbnych prototypu ujawniło się wiele niedoróbek. W szczególności:
1. w czasie dużych mrozów niestabilnie pracowały sprężarki produkcji zakładów w Połtawie (ОАО «Полтавский турбомеханический завод» -giełdowa S.A. Połtawskij turbomiechaniczieskij zawod, wchodzi w skład koncernu Ukrrosmietał: http://old.ptmz.com.ua/ ) z powodu zamarzania chłodnicy. W związku z tym, zaczęto na nowych lokach instalować sprężarki typu АКВ (AKW) produkowane przez ЗАО «Челябинский компрессорный завод» (Czeliabinskij kompriessornyj zawod , strona http://chkz.ru/ )
2. Prąd powietrza w czasie jazdy składał i rozbijał lujsterka wsteczne.
3. Silentbloki (tuleje gumow-metalowe) cięgien przenoszących siły wzdłużne w podwoziu przy dużych mrozach twardniały i wtedy lokomotywa buksowała.
itd.
Po zakończeniu jazd próbnych dokonano ok. 60 poprawek konstrukcyjnych lub zmieniono typ podzespołów.
W sierpniu 2012 r. komisja kwalifikacyjna, złożona z przedstawiecieli RŻD, fabryki "Uralskie Lokomotywy", instytutów branżowych, dostawców najważniejszych podzespołów i koncernu Siemens rekomendowała rozpocząć produkcję seryjną. Produkcja ruszyła w październiku 2012 r. Do końca 2012 r. wyprodukowano 41 maszyn, przy czym wszyskie one, podobnie jak i wszystkie dalsze aż do nr 051 otrzymała Свердловская железная дорога (Kolej Swierdłowska) przydzielając je do lokomotywowni ТЧЭ-17 Пермь-Сортировочная (Perm; rosyjska wymowa Pierm' Sortirowocz'naja, czyli Perm Rozrządowy) - i tam te loki służą aż do dziś, tj. 18. lipca 2014 r.
Tu mamy historię i fotki 2ЭС10-001, wyprodukowanego w listopadzie 2010 r.:
http://trainpix.org/vehicle.php?vid=28699
Nr 052 z 2013 roku jako pierwszy się wyłamał przydziałowo - przyjęła go Южно-Уральская железная дорога (Jużno-Uralskaja żelieznaja doroga, czyli Kolej Południowouralska) do lokomotywowni ТЧЭ-2 Челябинск (TCzE2 Czelabińsk), ale w czerwcu 2014 loka oddano do Permu Rozrządowego, zamieniąc go na 2ЭС10-053. Analogiczne przesunięcia były jeszcze z 2ЭС10-054 , 2ЭС10-055, 2ЭС10-056 , 2ЭС10-057, 2ЭС10-058, 2ЭС10-059 ,2ЭС10-060 i 2ЭС10-061. 2ЭС10-062 zaczął służbę w Permie, ale w sierpniu 2013 r. dostała Западно-Cибирская железная дорога (Kolej Zachodnio-Syberyjska) do ТЧЭ-14 Белово (TCzE14 Biełowo) po 5000 km przebiegu;
2ЭС10-063 , 2ЭС10-064 i 2ЭС10-065 - Западно-Cибирская железная дорога, lokomotywownia ТЧЭ-14 Белово od początku;
2ЭС10-066 i 2ЭС10-067 -z fabryki poszły do ZPermu, od października 2013 ТЧЭ-14 Белово;
Od 2ЭС10-068 do 2ЭС10-081 włącznie -cały czas Западно-Cибирская железная дорога, ТЧЭ-14 Белово.
2ЭС10-082, -083 i -084 - cały czas Южно-Уральская железная дорога, ТЧЭ-2 Челябинск
Od 2ЭС10-085 do 096- Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-14 Белово
2ЭС10-097 i 098: Южно-Уральская железная дорога ТЧЭ-2 Челябинск
2ЭС10-099 do 2ЭС10-102 : Западно-Cибирская железная дорога , ТЧЭ-14 Белово,
przy czym 2ЭС10-102 wyprodukowany w czerwcu 2014 r. już prowadzi pociągi rozkładowe.
2ЭС10-222 -według http://trainpix.org/vehicle.php?vid=45500 to dawny 2ЭС10-012 wyprodukowany w styczniu 2012 r., 02.2012 — 04.2012 — przechodził badania na Kolei Lwowskiej wraz z 2ЭС6-147; w październiku 2012 r. nadano mu obecny numer, objęła go nadzorem Октябрьская железная дорога (Kolej Październikowa), i pierwotnie udostępniła do próbnych jazd, a z zasem sprzedałą czy też wynajęła firmie górnicznej ПО Апатит (P.O. Apatyt: http://www.phosagro.ru/ori/item264.php) z siedzibą w Kirowsku (obwód murmański); dla jasności - aktualny 2ЭС10-012 jeździ w Permie, zbudowany w styczniu 2012 r.
2ЭС10С-001 to zbudowany w czerwcu 2014 człon środkowy do ewentualnej jazdy w trzy sekcje, ma go na stanie Свердловская железная дорога, ale nie ma przydziału do konkretnej lokomotywowni i jeszcze go nie eksploatowano rozkładowo.
Loki przydzielone do Czelabińska pracują na odcinku Челябинск — Златоуст — Кропачёво (Czelabińsk -Złatoust -Kropaczowo), każdy z nich zastępuje dwa ВЛ10 (WŁ10).
Wszystkie 221 zamówionych sztuk planuje się dostarczyć do 2017 r., a jak widać zbudowano dotąd 104 kompletne lokomotywy, raczej wszystkie jak na dziś czynne.
W styczniu 2013 r. stwierdzono pęknięcie obręczy koła na całej grubości w loku 2ЭС10-022.
Wtedy Zarząd RŻD nakazał odstawienie całej serii.
Pierwotnie Granity otrzymywały obręcze produkcji zakładów Interpipe (ros. «Интерпайп») z Dniepropietrowska. Jednak ukraińskie obręcze okazały się wrażliwe na podkucie (czyli spłaszczenia na obwodzie). Wtedy zaczęto kupowac obręcze od ОАО «ЕВРАЗ НТМК» (niegiełdowa S.A> "Jewraz NTMK, w mieście Нижний Тагил -Niżnij Tagił) - i w początkach 2014 r. zaczęły się pojawiać pęknięcia (czyli z deszczu pod rynnę).
Wtedy nakazano odstawienie maszyn do czasu kompleksowego rozwiązania problemu. Większość Granitów skierowano do lokomotywowni dla wagonów silnikowych (моторвагонное депо) Санкт-Петербург-Московское (Sankt-Petersburg Moskiewski), jedynej w Rosji dysponującej obtaczarką "Hegenscheidt MFD" - loki jechały 2000 km w każdą strone na obtaczanie. W kwietniu 2013 już było po problemie - szczegóły:
http://www.regnum.ru/news/1643592.html#ixzz2ZOIUpLTc
Opis głównie według http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0%A110
Jeden z najmocniejszych elektrowozów w Europie.
Koleje Rosyjskie (RŻD) w maju 2010 roku podpisały kontrakt na budowę 221 elektrowozów wartości 42 miliardów rubli.
Producentem lokomotyw jest zakład ООО «Уральские локомотивы» (OOO czyli spółka z o.o. o nazwie Uralskije Łokomotiwy) w mieście Верхняя Пышма (Wierchniaja Pyszma) w obwodzie swierdłowskim, od strony kontruktorskiej i finansowej produkcja tej serii to joint venture niemieckiego koncernu Siemens i ЗАО Группа Синара (ZAO -czyli niegiełdowa spółka akcyjna - Gruppa Sinara), produkcja odbywa się w fabryce znanej od dawna jako Уральский завод железнодорожного машиностроения (Uralskij zawod żelieznodorożnowo maszynostrojenija czyli Uralski zakład bodowy maszyn kolejowych).
W czasie gdy rozpoczynano produkcję był to najmocniejszy elektrowóz na tor 1520 mm. Może on prowadzić składy cięższe o 40-50% niż ВЛ11 (WŁ11). Na odciknkach KOlei Siwrdłowskiej z trudnym profilem górskim Granit prowadzi pociągi o masie 6300 do 7000 t brutto (do czasu wprowadzenia tej serii składy tranzytowe o takiej masie trzeba było dzielić).
4 sierpnia 2011 r. 2ЭС10 zestawiony z trzech sekcji poprowadził skład 9000 t brutto na trasie Екатеринбург-Сортировочный — Первоуральск — Балезино (Jekatierinburg Sortirowocznyj - Pierwouralsk - Baliezino; Jekatierinburg w czasach radzieckich nosił nazwę Свердловск -Swierdłowsk. Co prawda miasto wróciło do pierowtnej nazwy, ale wciąż jest siedzibą władz obwodu swierdłowskiego i takiejże kolei, w sensie oddziału RŻD)
-a tu mamy zdjęcie Władimira Jakunina (prezesa RŻD), Piotra Lioszera i Aleksandra Miszarina w kabinie owego Granita podczas ww kursu doświadczalnego, gdy mijają granicę Europy i Azji:
http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0 ... border.JPG
Lokomotywa wykorzystuje nw. podzespoły konstrukcji Siemensa związane z napędem: blok transformatorów pomocniczych, dławik filtra wejściowego, blok chłodzenia, przekształtnik trakcyjny i zintegrowany reduktor.
Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_e_2aes10.htm :
Zasilanie: Prąd stały o napięciu 3 kV
Przeznaczenie: Przewozy towarowe
Układ osi 2(2-2) [my napiszemy: 2*Bo'Bo']
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25 [czyli 245,2 kN]
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 120
Największa siła na haku (kG) 78400 [tj. 769 kN]
Osiągi trakcyjne:
-Tryb długotrwały (Длительный режим)
=siła na haku (kG) 54800 [tj. 537 kN]
=przy prędkości (km/h) 56.2
=co daje moc na haku (KM) 11400 [tj. 8385 kW]
=moc na wałach silników trakcyjnych (kW) 8400
=współczynnik sprawności 87.5%
-Tryb godzinny (Часовой режим) - {wiem, że polskie normy już nie przewidują podawania mocy trwałej i godzinnej, ale Rosja wciąż operuje tymi pojęciami}.
=godzinna siła na haku (kG) 54800 przy 56,2 km/h, tj. moc na haku 11400 KM, moc na wałach silników 8400 kW
Konstrukcja:
hamulec elektryczny - rekuperacyjny
moc hamowania (kW) 8400
Przełożenie przekładni trakcyjnej (wał silnika / zestaw kołowy) 6.29
Silniki trakcyjne asynchroniczne
Napęd zestawów kołowych indywidualny
-według Wikipedii - średnica kół 1250 mm
Eksploatacja:
W czasie jazd próbnych prototypu ujawniło się wiele niedoróbek. W szczególności:
1. w czasie dużych mrozów niestabilnie pracowały sprężarki produkcji zakładów w Połtawie (ОАО «Полтавский турбомеханический завод» -giełdowa S.A. Połtawskij turbomiechaniczieskij zawod, wchodzi w skład koncernu Ukrrosmietał: http://old.ptmz.com.ua/ ) z powodu zamarzania chłodnicy. W związku z tym, zaczęto na nowych lokach instalować sprężarki typu АКВ (AKW) produkowane przez ЗАО «Челябинский компрессорный завод» (Czeliabinskij kompriessornyj zawod , strona http://chkz.ru/ )
2. Prąd powietrza w czasie jazdy składał i rozbijał lujsterka wsteczne.
3. Silentbloki (tuleje gumow-metalowe) cięgien przenoszących siły wzdłużne w podwoziu przy dużych mrozach twardniały i wtedy lokomotywa buksowała.
itd.
Po zakończeniu jazd próbnych dokonano ok. 60 poprawek konstrukcyjnych lub zmieniono typ podzespołów.
W sierpniu 2012 r. komisja kwalifikacyjna, złożona z przedstawiecieli RŻD, fabryki "Uralskie Lokomotywy", instytutów branżowych, dostawców najważniejszych podzespołów i koncernu Siemens rekomendowała rozpocząć produkcję seryjną. Produkcja ruszyła w październiku 2012 r. Do końca 2012 r. wyprodukowano 41 maszyn, przy czym wszyskie one, podobnie jak i wszystkie dalsze aż do nr 051 otrzymała Свердловская железная дорога (Kolej Swierdłowska) przydzielając je do lokomotywowni ТЧЭ-17 Пермь-Сортировочная (Perm; rosyjska wymowa Pierm' Sortirowocz'naja, czyli Perm Rozrządowy) - i tam te loki służą aż do dziś, tj. 18. lipca 2014 r.
Tu mamy historię i fotki 2ЭС10-001, wyprodukowanego w listopadzie 2010 r.:
http://trainpix.org/vehicle.php?vid=28699
Nr 052 z 2013 roku jako pierwszy się wyłamał przydziałowo - przyjęła go Южно-Уральская железная дорога (Jużno-Uralskaja żelieznaja doroga, czyli Kolej Południowouralska) do lokomotywowni ТЧЭ-2 Челябинск (TCzE2 Czelabińsk), ale w czerwcu 2014 loka oddano do Permu Rozrządowego, zamieniąc go na 2ЭС10-053. Analogiczne przesunięcia były jeszcze z 2ЭС10-054 , 2ЭС10-055, 2ЭС10-056 , 2ЭС10-057, 2ЭС10-058, 2ЭС10-059 ,2ЭС10-060 i 2ЭС10-061. 2ЭС10-062 zaczął służbę w Permie, ale w sierpniu 2013 r. dostała Западно-Cибирская железная дорога (Kolej Zachodnio-Syberyjska) do ТЧЭ-14 Белово (TCzE14 Biełowo) po 5000 km przebiegu;
2ЭС10-063 , 2ЭС10-064 i 2ЭС10-065 - Западно-Cибирская железная дорога, lokomotywownia ТЧЭ-14 Белово od początku;
2ЭС10-066 i 2ЭС10-067 -z fabryki poszły do ZPermu, od października 2013 ТЧЭ-14 Белово;
Od 2ЭС10-068 do 2ЭС10-081 włącznie -cały czas Западно-Cибирская железная дорога, ТЧЭ-14 Белово.
2ЭС10-082, -083 i -084 - cały czas Южно-Уральская железная дорога, ТЧЭ-2 Челябинск
Od 2ЭС10-085 do 096- Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-14 Белово
2ЭС10-097 i 098: Южно-Уральская железная дорога ТЧЭ-2 Челябинск
2ЭС10-099 do 2ЭС10-102 : Западно-Cибирская железная дорога , ТЧЭ-14 Белово,
przy czym 2ЭС10-102 wyprodukowany w czerwcu 2014 r. już prowadzi pociągi rozkładowe.
2ЭС10-222 -według http://trainpix.org/vehicle.php?vid=45500 to dawny 2ЭС10-012 wyprodukowany w styczniu 2012 r., 02.2012 — 04.2012 — przechodził badania na Kolei Lwowskiej wraz z 2ЭС6-147; w październiku 2012 r. nadano mu obecny numer, objęła go nadzorem Октябрьская железная дорога (Kolej Październikowa), i pierwotnie udostępniła do próbnych jazd, a z zasem sprzedałą czy też wynajęła firmie górnicznej ПО Апатит (P.O. Apatyt: http://www.phosagro.ru/ori/item264.php) z siedzibą w Kirowsku (obwód murmański); dla jasności - aktualny 2ЭС10-012 jeździ w Permie, zbudowany w styczniu 2012 r.
2ЭС10С-001 to zbudowany w czerwcu 2014 człon środkowy do ewentualnej jazdy w trzy sekcje, ma go na stanie Свердловская железная дорога, ale nie ma przydziału do konkretnej lokomotywowni i jeszcze go nie eksploatowano rozkładowo.
Loki przydzielone do Czelabińska pracują na odcinku Челябинск — Златоуст — Кропачёво (Czelabińsk -Złatoust -Kropaczowo), każdy z nich zastępuje dwa ВЛ10 (WŁ10).
Wszystkie 221 zamówionych sztuk planuje się dostarczyć do 2017 r., a jak widać zbudowano dotąd 104 kompletne lokomotywy, raczej wszystkie jak na dziś czynne.
W styczniu 2013 r. stwierdzono pęknięcie obręczy koła na całej grubości w loku 2ЭС10-022.
Wtedy Zarząd RŻD nakazał odstawienie całej serii.
Pierwotnie Granity otrzymywały obręcze produkcji zakładów Interpipe (ros. «Интерпайп») z Dniepropietrowska. Jednak ukraińskie obręcze okazały się wrażliwe na podkucie (czyli spłaszczenia na obwodzie). Wtedy zaczęto kupowac obręcze od ОАО «ЕВРАЗ НТМК» (niegiełdowa S.A> "Jewraz NTMK, w mieście Нижний Тагил -Niżnij Tagił) - i w początkach 2014 r. zaczęły się pojawiać pęknięcia (czyli z deszczu pod rynnę).
Wtedy nakazano odstawienie maszyn do czasu kompleksowego rozwiązania problemu. Większość Granitów skierowano do lokomotywowni dla wagonów silnikowych (моторвагонное депо) Санкт-Петербург-Московское (Sankt-Petersburg Moskiewski), jedynej w Rosji dysponującej obtaczarką "Hegenscheidt MFD" - loki jechały 2000 km w każdą strone na obtaczanie. W kwietniu 2013 już było po problemie - szczegóły:
http://www.regnum.ru/news/1643592.html#ixzz2ZOIUpLTc
Romek_L