Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2ES10 Granit - elektrowóz RŻD, dwuczłon, 8 osi, prądu stałego, towarowy
#1
2ЭС10 "Гранит" -elektrowóz towarowy dwuczłonowy ośmioosiowy, prądu stałego z silnikami tracyjnymi trójfazowymi.
Opis głównie według http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0%A110
Jeden z najmocniejszych elektrowozów w Europie.
Koleje Rosyjskie (RŻD) w maju 2010 roku podpisały kontrakt na budowę 221 elektrowozów wartości 42 miliardów rubli.
Producentem lokomotyw jest zakład ООО «Уральские локомотивы» (OOO czyli spółka z o.o. o nazwie Uralskije Łokomotiwy) w mieście Верхняя Пышма (Wierchniaja Pyszma) w obwodzie swierdłowskim, od strony kontruktorskiej i finansowej produkcja tej serii to joint venture niemieckiego koncernu Siemens i ЗАО Группа Синара (ZAO -czyli niegiełdowa spółka akcyjna - Gruppa Sinara), produkcja odbywa się w fabryce znanej od dawna jako Уральский завод железнодорожного машиностроения (Uralskij zawod żelieznodorożnowo maszynostrojenija czyli Uralski zakład bodowy maszyn kolejowych).
W czasie gdy rozpoczynano produkcję był to najmocniejszy elektrowóz na tor 1520 mm. Może on prowadzić składy cięższe o 40-50% niż ВЛ11 (WŁ11). Na odciknkach KOlei Siwrdłowskiej z trudnym profilem górskim Granit prowadzi pociągi o masie 6300 do 7000 t brutto (do czasu wprowadzenia tej serii składy tranzytowe o takiej masie trzeba było dzielić).
4 sierpnia 2011 r. 2ЭС10 zestawiony z trzech sekcji poprowadził skład 9000 t brutto na trasie Екатеринбург-Сортировочный — Первоуральск — Балезино (Jekatierinburg Sortirowocznyj - Pierwouralsk - Baliezino; Jekatierinburg w czasach radzieckich nosił nazwę Свердловск -Swierdłowsk. Co prawda miasto wróciło do pierowtnej nazwy, ale wciąż jest siedzibą władz obwodu swierdłowskiego i takiejże kolei, w sensie oddziału RŻD)
-a tu mamy zdjęcie Władimira Jakunina (prezesa RŻD), Piotra Lioszera i Aleksandra Miszarina w kabinie owego Granita podczas ww kursu doświadczalnego, gdy mijają granicę Europy i Azji:
http://ru.wikipedia.org/wiki/2%D0%AD%D0 ... border.JPG
Lokomotywa wykorzystuje nw. podzespoły konstrukcji Siemensa związane z napędem: blok transformatorów pomocniczych, dławik filtra wejściowego, blok chłodzenia, przekształtnik trakcyjny i zintegrowany reduktor.

Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_e_2aes10.htm :
Zasilanie: Prąd stały o napięciu 3 kV
Przeznaczenie: Przewozy towarowe
Układ osi 2(2-2) [my napiszemy: 2*Bo'Bo']
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25 [czyli 245,2 kN]
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 120
Największa siła na haku (kG) 78400 [tj. 769 kN]
Osiągi trakcyjne:
-Tryb długotrwały (Длительный режим)
=siła na haku (kG) 54800 [tj. 537 kN]
=przy prędkości (km/h) 56.2
=co daje moc na haku (KM) 11400 [tj. 8385 kW]
=moc na wałach silników trakcyjnych (kW) 8400
=współczynnik sprawności 87.5%
-Tryb godzinny (Часовой режим) - {wiem, że polskie normy już nie przewidują podawania mocy trwałej i godzinnej, ale Rosja wciąż operuje tymi pojęciami}.
=godzinna siła na haku (kG) 54800 przy 56,2 km/h, tj. moc na haku 11400 KM, moc na wałach silników 8400 kW
Konstrukcja:
hamulec elektryczny - rekuperacyjny
moc hamowania (kW) 8400
Przełożenie przekładni trakcyjnej (wał silnika / zestaw kołowy) 6.29
Silniki trakcyjne asynchroniczne
Napęd zestawów kołowych indywidualny

-według Wikipedii - średnica kół 1250 mm

Eksploatacja:
W czasie jazd próbnych prototypu ujawniło się wiele niedoróbek. W szczególności:
1. w czasie dużych mrozów niestabilnie pracowały sprężarki produkcji zakładów w Połtawie (ОАО «Полтавский турбомеханический завод» -giełdowa S.A. Połtawskij turbomiechaniczieskij zawod, wchodzi w skład koncernu Ukrrosmietał: http://old.ptmz.com.ua/ ) z powodu zamarzania chłodnicy. W związku z tym, zaczęto na nowych lokach instalować sprężarki typu АКВ (AKW) produkowane przez ЗАО «Челябинский компрессорный завод» (Czeliabinskij kompriessornyj zawod , strona http://chkz.ru/ )
2. Prąd powietrza w czasie jazdy składał i rozbijał lujsterka wsteczne.
3. Silentbloki (tuleje gumow-metalowe) cięgien przenoszących siły wzdłużne w podwoziu przy dużych mrozach twardniały i wtedy lokomotywa buksowała.
itd.
Po zakończeniu jazd próbnych dokonano ok. 60 poprawek konstrukcyjnych lub zmieniono typ podzespołów.
W sierpniu 2012 r. komisja kwalifikacyjna, złożona z przedstawiecieli RŻD, fabryki "Uralskie Lokomotywy", instytutów branżowych, dostawców najważniejszych podzespołów i koncernu Siemens rekomendowała rozpocząć produkcję seryjną. Produkcja ruszyła w październiku 2012 r. Do końca 2012 r. wyprodukowano 41 maszyn, przy czym wszyskie one, podobnie jak i wszystkie dalsze aż do nr 051 otrzymała Свердловская железная дорога (Kolej Swierdłowska) przydzielając je do lokomotywowni ТЧЭ-17 Пермь-Сортировочная (Perm; rosyjska wymowa Pierm' Sortirowocz'naja, czyli Perm Rozrządowy) - i tam te loki służą aż do dziś, tj. 18. lipca 2014 r.
Tu mamy historię i fotki 2ЭС10-001, wyprodukowanego w listopadzie 2010 r.:
http://trainpix.org/vehicle.php?vid=28699
Nr 052 z 2013 roku jako pierwszy się wyłamał przydziałowo - przyjęła go Южно-Уральская железная дорога (Jużno-Uralskaja żelieznaja doroga, czyli Kolej Południowouralska) do lokomotywowni ТЧЭ-2 Челябинск (TCzE2 Czelabińsk), ale w czerwcu 2014 loka oddano do Permu Rozrządowego, zamieniąc go na 2ЭС10-053. Analogiczne przesunięcia były jeszcze z 2ЭС10-054 , 2ЭС10-055, 2ЭС10-056 , 2ЭС10-057, 2ЭС10-058, 2ЭС10-059 ,2ЭС10-060 i 2ЭС10-061. 2ЭС10-062 zaczął służbę w Permie, ale w sierpniu 2013 r. dostała Западно-Cибирская железная дорога (Kolej Zachodnio-Syberyjska) do ТЧЭ-14 Белово (TCzE14 Biełowo) po 5000 km przebiegu;
2ЭС10-063 , 2ЭС10-064 i 2ЭС10-065 - Западно-Cибирская железная дорога, lokomotywownia ТЧЭ-14 Белово od początku;
2ЭС10-066 i 2ЭС10-067 -z fabryki poszły do ZPermu, od października 2013 ТЧЭ-14 Белово;
Od 2ЭС10-068 do 2ЭС10-081 włącznie -cały czas Западно-Cибирская железная дорога, ТЧЭ-14 Белово.
2ЭС10-082, -083 i -084 - cały czas Южно-Уральская железная дорога, ТЧЭ-2 Челябинск
Od 2ЭС10-085 do 096- Западно-Cибирская железная дорога ТЧЭ-14 Белово
2ЭС10-097 i 098: Южно-Уральская железная дорога ТЧЭ-2 Челябинск
2ЭС10-099 do 2ЭС10-102 : Западно-Cибирская железная дорога , ТЧЭ-14 Белово,
przy czym 2ЭС10-102 wyprodukowany w czerwcu 2014 r. już prowadzi pociągi rozkładowe.
2ЭС10-222 -według http://trainpix.org/vehicle.php?vid=45500 to dawny 2ЭС10-012 wyprodukowany w styczniu 2012 r., 02.2012 — 04.2012 — przechodził badania na Kolei Lwowskiej wraz z 2ЭС6-147; w październiku 2012 r. nadano mu obecny numer, objęła go nadzorem Октябрьская железная дорога (Kolej Październikowa), i pierwotnie udostępniła do próbnych jazd, a z zasem sprzedałą czy też wynajęła firmie górnicznej ПО Апатит (P.O. Apatyt: http://www.phosagro.ru/ori/item264.php) z siedzibą w Kirowsku (obwód murmański); dla jasności - aktualny 2ЭС10-012 jeździ w Permie, zbudowany w styczniu 2012 r.
2ЭС10С-001 to zbudowany w czerwcu 2014 człon środkowy do ewentualnej jazdy w trzy sekcje, ma go na stanie Свердловская железная дорога, ale nie ma przydziału do konkretnej lokomotywowni i jeszcze go nie eksploatowano rozkładowo.

Loki przydzielone do Czelabińska pracują na odcinku Челябинск — Златоуст — Кропачёво (Czelabińsk -Złatoust -Kropaczowo), każdy z nich zastępuje dwa ВЛ10 (WŁ10).

Wszystkie 221 zamówionych sztuk planuje się dostarczyć do 2017 r., a jak widać zbudowano dotąd 104 kompletne lokomotywy, raczej wszystkie jak na dziś czynne.
W styczniu 2013 r. stwierdzono pęknięcie obręczy koła na całej grubości w loku 2ЭС10-022.
Wtedy Zarząd RŻD nakazał odstawienie całej serii.
Pierwotnie Granity otrzymywały obręcze produkcji zakładów Interpipe (ros. «Интерпайп») z Dniepropietrowska. Jednak ukraińskie obręcze okazały się wrażliwe na podkucie (czyli spłaszczenia na obwodzie). Wtedy zaczęto kupowac obręcze od ОАО «ЕВРАЗ НТМК» (niegiełdowa S.A> "Jewraz NTMK, w mieście Нижний Тагил -Niżnij Tagił) - i w początkach 2014 r. zaczęły się pojawiać pęknięcia (czyli z deszczu pod rynnę).
Wtedy nakazano odstawienie maszyn do czasu kompleksowego rozwiązania problemu. Większość Granitów skierowano do lokomotywowni dla wagonów silnikowych (моторвагонное депо) Санкт-Петербург-Московское (Sankt-Petersburg Moskiewski), jedynej w Rosji dysponującej obtaczarką "Hegenscheidt MFD" - loki jechały 2000 km w każdą strone na obtaczanie. W kwietniu 2013 już było po problemie - szczegóły:
http://www.regnum.ru/news/1643592.html#ixzz2ZOIUpLTc
Romek_L
Odpowiedz

#2
Proponowałbym takie wpisy wzbogacać zdjęciami...

http://flic.kr/p/daXo2j
Odpowiedz

#3
Son., dzięki za link do ładnego zdjęcia.
W moim poście sa linki do kilku zdjęć, więc nie jest tak źleWink. Poza tym, jak podaję link do opisu lokomotywy na portalu trainpix.org to tam często sa liczne zdjęcia.
Przykładowo dla loka 2ЭС10-060 (wydany z fabryki w lipcu 2013) mamy album: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=72976 z sześcioma zdjęciami - z tego przykładowo:
-pulpit sterowania http://trainpix.org/photo/72342/
-lok na stacji Podwołosznaja 15. lutego 2014 http://trainpix.org/photo/94140/
Romek_L
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Jermak - rosyjski elektrowóz serii E5K BoBo 25 kV 1-, 2-, 3- i 4-członowy RomekL 6 9 439 12.12.2019, 16:04
Ostatni post: RomekL
  WŁ85 - radziecki/rosyjski elektrowóz towarowy 12 osi, 25 kV 50 Hz RomekL 0 6 876 24.07.2014, 12:43
Ostatni post: RomekL
  WŁ15 -12-osiowy (2*BoBoBo) elektrowóz towarowy 3000 V= RŻD RomekL 0 4 142 23.07.2014, 11:57
Ostatni post: RomekL
  2ES6 Sinara - towarowy dwuczłon RŻD 8-osiowy 3000 V= RomekL 2 4 321 21.07.2014, 11:10
Ostatni post: RomekL
  EP20 - rosyjski dwusystemowy elektrowóz pasażerski sześcioosiowy (na trzech wózkach) do 200 km/h RomekL 0 7 579 08.04.2013, 08:55
Ostatni post: RomekL

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.