Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Świnoujście Centrum
#1
Stacja Świnoujście Centrum znajduje się w granicach administracyjnych miasta Świnoujście oraz na terytorium Polski. Jest to jednak stacja, która w gestii przynależności oraz uruchamianych pociągów należy do niemieckiej kolei UBB (Usedomer Bäderbahn GmbH) - Uznamska Kolej Nadmorska.

Linia kolejowa, która dociera do stacji ma numer 6768 i biegnie z miasta Seebad Heringsdorf. Wcześniej kończyła się w mieście Ahlbeck, jednak została przedłużona do Świnoujścia.
Sama stacja jest stacją nową, jednak położoną około 200-300 metrów od nieistniejącej już stacji Świnoujście Nieradków, która została zlikwidowana w 1948 roku.

Pierwszy pociąg dotarł do nowej stacji 20 września 2008 roku. Było to możliwe dzięki przystąpieniu Polski do strefy Schengen. Bez tego, konieczne byłoby wybudowanie kolejowego przejścia granicznego. Wówczas cały projekt stanąłby pod znakiem zapytania czy jest w ogóle opłacalny.

Z otwarciem stacji wiąże się także dość niemiły incydent związany z Polskimi Liniami Kolejowymi, które nie chciały dopuścić do tego, aby na terytorium Polski znajdowała się stacja z obcym systemem sterowania ruchem kolejowym. Sprawa otarła się o negocjacje między ministerstwami transportu Polski i Niemiec.

Stacja Świnoujście Centrum jest tak zlokalizowana, że nie ma możliwości połączenia jej z polską linią biegnącą ze Szczecina.

Ogólnie koleje UBB uruchamiają sporo połączeń kursujących co godzinę do miasta Zussow lub dalej do Stralsund Hbf. W sezonie wakacyjnym niektóre połączenia przedłużane są do Berlina.


Załączone pliki Miniatury
               
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#2
pitagoras23 napisał(a):Stacja Świnoujście Centrum znajduje się w granicach administracyjnych miasta Świnoujście oraz na terytorium Polski
Masło maślane. Skoro na terytorium Świnoujścia to jest oczywiste że w Polsce.

pitagoras23 napisał(a):Wcześniej kończyła się w mieście Ahlbeck, jednak została przedłużona do Świnoujścia.
Od początku była do Świnoujścia (a właściwie do Swinemünde), tyle że kawałek transgraniczny został rozebrany, a w każdym razie wycofany z eksploatacji, po 1945.
Odpowiedz

#3
pitagoras23 napisał(a):Z otwarciem stacji wiąże się także dość niemiły incydent związany z Polskimi Liniami Kolejowymi, które nie chciały dopuścić do tego, aby na terytorium Polski znajdowała się stacja z obcym systemem sterowania ruchem kolejowym. Sprawa otarła się o negocjacje między ministerstwami transportu Polski i Niemiec.

Nie do końca prawda. PKP PLK coś tam biadoliła, jednak szybko przestali. Najwięcej zastrzeżeń miał Urząd Transportu Kolejowego i chodziło o semafory umieszczone na stacji, które są niemieckie a nasze przepisy nie zakładają tego typu sygnalizacji. Drugą sprawą był brak spółki która byłaby odpowiedzialna za infrastrukturę - Niemcy nie zgadzali się na to aby torowisko było pod zarządem PKP PLK. Ostatecznie powołana została UBB Polska.

Swoją drogą to, że na stacji kolejowej położonej w Polsce są niemieckie semafory świadczy o naszej mierniocie i służalstwie. Mam nadzieję, że może wraz z zmianami personalnymi w UTK ktoś cofnie Niemcom zezwolenie do momentu postawienie naszej sygnalizacji.
Odpowiedz

#4
rysiogeniusz napisał(a):Swoją drogą to, że na stacji kolejowej położonej w Polsce są niemieckie semafory świadczy o naszej mierniocie i służalstwie. Mam nadzieję, że może wraz z zmianami personalnymi w UTK ktoś cofnie Niemcom zezwolenie do momentu postawienie naszej sygnalizacji.
Trzeba było znać sytuację od wewnątrz.

Od zewnątrz rzeczywiście wygląda to nieciekawie. Nie wiem jak z maszynistami, czy aby i tak nie muszą uprawnień do jazdy na Polskę, ale trzeba mieć na uwadze, że polska sygnalizacja wymagałaby szkoleń niemieckich dyżurnych ruchu, którzy ją obsługują. Stacja Świnoujście Centrum jest zdalnie sterowana z innej stacji w Niemczech. Niemieccy dyżurni ruchu musieliby znać wyświetlane polskie sygnały na semaforach, co to sygnał zastępczy i jak wyprawiać pociąg na ten sygnał – ogółem musieliby znać polskie przepisy równolegle z niemieckimi. Podejrzewam, że prościej jest jeśli zastosowano sygnalizację niemiecką.

Z drugiej strony, zamiast wymagać od Niemców polskiej sygnalizacji, to Polska powinna sama zbudować tę linię, jak i planowane jej przedłużenie. Od tego powinnyśmy zacząć, że to wstyd, aby Niemcy budowali w Polsce linię.
Odpowiedz

#5
Możliwe również, że prościej jest aby to wojska niemieckie zapewniały bezpieczeństwo Polsce mimo wszystko jednak z względu na swoją państwowość posiadamy własne siły zbrojne. Brak naszej sygnalizacji na stacji Świnoujście Centrum jest skandalem. Wyobrażasz sobie odwrotną sytuację? Niemcy by się zgodzili aby nasza sygnalizacja była u nich na stacji?
Odpowiedz

#6
Tutaj faktycznie występuje zdalne sterowanie bodaj z Ahlbeck. Ale na peronie widać też żółte słupki z przyciskami "Abfahrt" "Einfahrt", które jak zauważyłem na innych niemieckich stacjach służą do wyświetlania sygnałów przez drużynę konduktorską na składzie przed odjazdem.
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#7
rysiogeniusz napisał(a):Możliwe również, że prościej jest aby to wojska niemieckie zapewniały bezpieczeństwo Polsce mimo wszystko jednak z względu na swoją państwowość posiadamy własne siły zbrojne. Brak naszej sygnalizacji na stacji Świnoujście Centrum jest skandalem. Wyobrażasz sobie odwrotną sytuację? Niemcy by się zgodzili aby nasza sygnalizacja była u nich na stacji?

A wyobrażasz sobie, aby Polska przy obecnym modelu społeczno-politycznym chciała zbudować linię w Niemczech?

Nie uważam, żeby niemiecka sygnalizacja była dramatem i problemem, ale to, że Polska jest neokolonią jest problemem, na co wskazujesz.
Odpowiedz

#8
pitagoras23 napisał(a):Tutaj faktycznie występuje zdalne sterowanie bodaj z Ahlbeck.

Jeśli dobrze pamiętam za ruch na stacji Świnoujście Centrum odpowiada dyżurny ruchu z Cieszęcina (Seebad Herringsdorf)


Cytat:A wyobrażasz sobie, aby Polska przy obecnym modelu społeczno-politycznym chciała zbudować linię w Niemczech?

A załóżmy inną sytuację, że to Białorusiny by wybudowali jakąś linię kolejową od naszej wschodniej granicy. I co? Wtedy też byśmy zgadzali się na białoruskie semafory?
Odpowiedz

#9
Jeżeli dana linia nie miałaby żadnego połączenia z siecią PKP i nie jeździliby na niej polscy maszyniści to dla uproszczenia należałoby stosować białoruską sygnalizację. Bez sensu wymagać nauki przepisów i budowy urządzeń dla obsługi kilku metrów linii, zwłaszcza że nie koliduje to z obsługą polskich pociągów.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#10
rysiogeniusz napisał(a):Jeśli dobrze pamiętam za ruch na stacji Świnoujście Centrum odpowiada dyżurny ruchu z Cieszęcina (Seebad Herringsdorf)
I to może być wystarczająca przesłanka.

Przypomniało mi się, że to nie jedyny przypadek niemieckiej sygnalizacji na terytorium Polski. Na terytorium Polski znajdują się semafory wjazdowe, ich powtarzacze i tarcze ostrzegawcze dla st. Most Odrzański (Oderbrücke) położonej w Niemczech. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić, by miały być to polskie semafory.
Odpowiedz

#11
Ie-1 (E-1)
INSTRUKCJA SYGNALIZACJI
Warszawa 2007
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 229/2007 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 21 czerwca 2007r.

Zarządzenie Nr 16/2007 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 21 czerwca 2007r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji sygnalizacji Ie-1 (E-1)
Na podstawie § 10 pkt 23 Regulaminu Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowiącego załącznik do uchwały Nr 238/2006 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 17 sierpnia 2006r, Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. postanawia, co następuje:
§1
Przyjmuje do stosowania w Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Instrukcję sygnalizacji Ie-1 (E-1), ustaloną uchwałą Nr 280/2006 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 26 września 2006r., zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzją Nr TTN-500-536/06 z dnia 17 listopada 2006r, stanowiącą załącznik do Zarządzenia.

WPROWADZENIE
Instrukcja zawiera postanowienia rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172, poz 1444) w zakresie sygnalizacji na liniach normalnotorowych i szerokotorowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodatkowe postanowienia i uszczegółowienia w tekście instrukcji zaznaczono pismem pochyłym, uzupełnienia zawarto w załącznikach nr 1 i 2.
§ 1.
Przeznaczenie instrukcji
Instrukcja obowiązuje we wszystkich jednostkach organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz w innych przedsiębiorstwach kolejowych, które do jej przestrzegania zostaną zobowiązane na podstawie zawartych umów o udostępnianie infrastruktury.

Jedno proste pytanie:
Czy stacja kolejowa Świnoujście Centrum spełnia powyższe kryteria?
Odpowiedz

#12
Paweł Piotr napisał(a):Jedno proste pytanie:
Czy stacja kolejowa Świnoujście Centrum spełnia powyższe kryteria?
Linia kolejowa nr 6768 Świnoujście Centrum – Czernin Granica Państwa (Ahlbeck Granica Państwa) nie jest w zarządzie PKP PLK ani nie jest wymieniona w wykazie linii PKP PLK, więc przytaczanie wewnętrznej instrukcji PKP PLK dla tej linii jest całkowicie bez sensu.

Sensowniejsze byłoby przytoczenie przepisów wymienionego rozporządzenia, jako przepisów ogólnie przyjętych do stosowania w Polsce.
Odpowiedz

#13
Mariusz W. napisał(a):Sensowniejsze byłoby przytoczenie przepisów wymienionego rozporządzenia, jako przepisów ogólnie przyjętych do stosowania w Polsce.
Jakiego rozporządzenia?

[ Dodano: 2015-01-24, 19:24 ]
Już się doczytałem – sorry.
Chodzi zapewne o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
Dz.U. 2005 nr 172 poz. 1444
Wydawało mi się, że ten podstawowy dokument, tyczący kolei, jest panu znany...
file:///C:/Documents%20and%20Settings/jj/Moje%20dokumenty/Downloads/D20051444.pdf
Proszę zapoznać się z niniejszymi zapisami tego rozporządzenia:
Dział II, Rozdział 1, § 2, pkt. 1 oraz Dział III, Rozdział 1, § 59, pkt. 5.
Odpowiedz

#14
Paweł Piotr napisał(a):file:///C:/Documents%20and%20Settings/jj/Moje%20dokumenty/Downloads/D20051444.pdf

Serio? Wink
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz

#15
Jakiś problem?...
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0051721444
Pewno link nie chciał się otworzyć, teraz powinno być lepiej.. :lol:
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.