22.01.2015, 14:27
Э5К [E5K] są to maszyny o członach czteroosiowych w układzie BoBo na prąd zmienny 25 kV 50 Hz, z silnikami trakcyjnymi komutatorowymi, mające zastąpić stare ВЛ60 i ВЛ80 [WŁ60, WŁ80], są przeznaczone do prowadzenia pociągów towarowych, podmiejskich i wywozowych (według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1% ... 0%B7%D0%B4 вывозной поезд to pociąg służący do wywozu grup wagonów ze stacji pośrednich linii -czyli coś jak nasza zdawka, ale bez podstawień tylko z odbiorami.
Wersje dwu-, trój- i czteroczłonowe odpowiednio oznacza się 2Э5К , 3Э5К i 4Э5К.
Maszyny zwane są przez producenta Ермак (Jermak) na cześć XVI-wiecznego zdobywcy Syberii.
Rosyjscy mikole żartem nazywają jednoczłona Ермачок [Jermaczok, czyli "Jermaczek"] a trójczłona -Ермачище [Jermaczyszcze, po polsku było by "Jermaczysko"].
Projekt i konstrukcja powstały we wspominanym już na tym forum instytucie ВЭлНИИ [WEłNII] w Nowoczerkasku:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1% ... 0%B8%D1%8F
natomiast producentem wszystkich wersji jest ООО "Производственная компания «Новочерка́сский электровозострои́тельный завод» (skrót НЭВЗ) czyli po polsku -Zakład Budowy Elektrowozów w Nowoczerkasku. Zarówno instytut jak fabryka należą do ЗАО «Трансмашхолдинг» [ZAO Transmaszholding]. Fabrykę i spółkę akcyjną Transmaszholding też kiedyś tu opisywałem.
dane techniczne dla wszystkich wariantów według Wikipedii:
-budowa: od 2004 roku, wciąż trwa
-prędkość konstrukcyjna 110 km/h
-dopuszczalna masa służbowa: 96 t/sekcja
-nacisk osi: 24 T (235 kN)
-sterowanie: Tyrystorowa strefowo-fazowa regulacja napięcia (tu prośba do Kolegó dobrych w tych sprawach o weryfikację)
-silniki trakcyjne: komutatorowe typu НБ-514Б [NB-514B]
-zawieszenie silników: "za nos"
-moc godzinna silnika: 820 kW (czyli moc godzinna sekcji 3280 kW, a całej lokomotywy czteroczłonowej 13120 kW - rekord świata na grudzień 2014 r.)
-godzinna siła na haku - 23650 kG (231,9 kN) na sekcję (czyli 94,6 T = 927,7 kN dla czteroczłona)
-prędkość dla mocy godzinnej 49,9 km/h
-moc trwała - 765 kW na silnik czyli 3060 kW na jedną sekcję, a 12240 kW na 4ЭС5К
-max. trwała siła na haku 21550 kG = 211,3 kN/sekcja (na całą 4ЭС5К 82,2 T = 845,3 kN) przy prędkości 51 km/h.
-lok posiada hamowanie rekuperacyjne.
Jednoczłonowy ЭС5К -na 1. grudnia 2014 były wyprodukowane 32 szt. foto np. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... 5k-015.JPG - z pociągiem lokalnym Киренга - Лена [Kirenga -Lena], na stacji Лена (Lena), na linii БАМ (BAM).
Lok posiada pudło typu tzw. wagonowego, z ostoją (ramą główną), na której obsadza się plastikowe kabiny maszynisty i komplet urządzeń
Wersje dwu-, trój- i czteroczłonowe odpowiednio oznacza się 2Э5К , 3Э5К i 4Э5К.
Maszyny zwane są przez producenta Ермак (Jermak) na cześć XVI-wiecznego zdobywcy Syberii.
Rosyjscy mikole żartem nazywają jednoczłona Ермачок [Jermaczok, czyli "Jermaczek"] a trójczłona -Ермачище [Jermaczyszcze, po polsku było by "Jermaczysko"].
Projekt i konstrukcja powstały we wspominanym już na tym forum instytucie ВЭлНИИ [WEłNII] w Nowoczerkasku:
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1% ... 0%B8%D1%8F
natomiast producentem wszystkich wersji jest ООО "Производственная компания «Новочерка́сский электровозострои́тельный завод» (skrót НЭВЗ) czyli po polsku -Zakład Budowy Elektrowozów w Nowoczerkasku. Zarówno instytut jak fabryka należą do ЗАО «Трансмашхолдинг» [ZAO Transmaszholding]. Fabrykę i spółkę akcyjną Transmaszholding też kiedyś tu opisywałem.
dane techniczne dla wszystkich wariantów według Wikipedii:
-budowa: od 2004 roku, wciąż trwa
-prędkość konstrukcyjna 110 km/h
-dopuszczalna masa służbowa: 96 t/sekcja
-nacisk osi: 24 T (235 kN)
-sterowanie: Tyrystorowa strefowo-fazowa regulacja napięcia (tu prośba do Kolegó dobrych w tych sprawach o weryfikację)
-silniki trakcyjne: komutatorowe typu НБ-514Б [NB-514B]
-zawieszenie silników: "za nos"
-moc godzinna silnika: 820 kW (czyli moc godzinna sekcji 3280 kW, a całej lokomotywy czteroczłonowej 13120 kW - rekord świata na grudzień 2014 r.)
-godzinna siła na haku - 23650 kG (231,9 kN) na sekcję (czyli 94,6 T = 927,7 kN dla czteroczłona)
-prędkość dla mocy godzinnej 49,9 km/h
-moc trwała - 765 kW na silnik czyli 3060 kW na jedną sekcję, a 12240 kW na 4ЭС5К
-max. trwała siła na haku 21550 kG = 211,3 kN/sekcja (na całą 4ЭС5К 82,2 T = 845,3 kN) przy prędkości 51 km/h.
-lok posiada hamowanie rekuperacyjne.
Jednoczłonowy ЭС5К -na 1. grudnia 2014 były wyprodukowane 32 szt. foto np. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... 5k-015.JPG - z pociągiem lokalnym Киренга - Лена [Kirenga -Lena], na stacji Лена (Lena), na linii БАМ (BAM).
Lok posiada pudło typu tzw. wagonowego, z ostoją (ramą główną), na której obsadza się plastikowe kabiny maszynisty i komplet urządzeń
Romek_L