Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Modernizacja średnicy kolejowej zmieni Kraków
#1
9 lipca wydana została decyzja środowiskowa dla modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Kraków Rudzice wraz z budową dodatkowych torów dla SKA.

Układ torowy
Decyzja środowiskowa nakazuje wykonanie inwestycji wg wariantu 1, przewidującego uzyskanie prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, z wyjątkiem odcinka Kraków Główny - Kraków Płaszów, gdzie prędkość będzie ograniczona do 100 km/h (w odrzuconym wariacie 2 było to 80 km/h).

Na odcinku od stacji Kraków Mydlniki, gdzie włącza się linia z Balic, do stacji Kraków Płaszów linia będzie czterotorowa. Tory dla pociągów aglomeracyjnych będą na zewnątrz torów dalekobieżnych.

Odcinek Kraków Główny - Kraków Płaszów
Inwestycja najbardziej zmieni miasto na odcinku 4 km pomiędzy dwiema najważniejszymi krakowskimi stacjami (odcinek nr 2 w studium wykonalności). Postaramy się to po krótce przedstawić. Jadąc od Krakowa Głównego pierwszym obiektem inżynieryjnym jest wiadukt nad ul. Lubicz. On akurat na szczęście specjalnie się nie zmieni, gdyż jest zabytkowy. Konstrukcja kamiennych filarów zostanie wzmocniona, a wszelkie artystyczne detale zachowane.

Ale już następny wiadukt - nad ul. Kopernika, zostanie rozebrany i zastąpiony nowym. Bezpośrednio za nim, na odcinku pomiędzy ulicami Kopernika i Grzegórzecką (Dietla) istniejący nasyp zostanie zlikwidowany i zastąpiony estakadą kolejową. Poszerzenie linii do 4 torów będzie możliwe tylko poprzez ograniczenie strat w szerokości przekroju jakie powodują skarpy nasypu. Pod estakadą na poziomie ulicy powstaną parkingi.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką (Dietla) pozostanie, znowu ze względu na ochronę konserwatorską. Zostanie on jednak poszerzony o 2 tory, od strony wschodniej. Nowa połówka wiaduktu ma wiernie naśladować istniejącą część.

Bezpośrednio za wiaduktem, na długości targowiska, ma powstać nowy przystanek Kraków - Grzegórzki. Będzie on zlokalizowany na kolejnej estakadzie. Pod nią na dwóch kondygnacjach powstaną parkingi. Perony zlokalizowane będą na zewnątrz linii - po obu stronach. Wejścia na nie będą możliwe dzięki schodom, windom i pochylnią.


Most na Wiśle
Kolejnym ważnym obiektem na linii jest most na Wiśle. Istniejący zostanie zachowany, a dla nowych torów zostaną zbudowane nowe mosty po obu stronach dotychczasowej konstrukcji.

Za Wisłą
Całkowicie zmienić ma się przystanek Kraków Zabłocie. Za istniejącymi peronami na estakadach mają zostać wybudowane nowe tory. Perony będą obsługiwały zarówno tory aglomeracyjne jak i dalekobieżne. Całość ma zostać obudowana ścianami i przekryciem (w kilku wariantach).

Bezpośrednio za przystankiem od linii odchodzić będzie łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Tory tej łącznicy będą włączone do linii jako trzecia, najbardziej zewnętrzna para torów, z rozjazdami łączącymi je z torami aglomeracyjnymi. Następnie wjadą na estakadę w kierunku przystanku Kraków Krzemionki.


Źródło i link do schematów: http://czt.org.pl/aktualnosci/kolej/kra ... -kolejowej
Odpowiedz

#2
Czyli ekspres do Zakopanego pojedzie po torach aglomeracyjnych? Trochę lipa.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#3
Jeśli jest ekspresy będą omijać Kraków Płaszów nową łącznicą to tak.
Odpowiedz

#4
rustsaltz napisał(a):Czyli ekspres do Zakopanego pojedzie po torach aglomeracyjnych? Trochę lipa.

Niestety tory tylko i wyłącznie dla miasta to wynalazek trójmiejski i jakoś się nie powtarza...
Odpowiedz

#5
masovian, ale to tylko dlatego, że w planach jest budowa linii Podłęże - Szczyrzyc. No i chyba na planach się skończy.
Odpowiedz

#6
masovian napisał(a):Niestety tory tylko i wyłącznie dla miasta to wynalazek trójmiejski i jakoś się nie powtarza...
A Warszawa? Tongue
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#7
Na jakim odcinku? Bo chyba WKD nie uważasz za komunikację miejską. :-)
Odpowiedz

#8
A podmiejska średnica to co? Big Grin
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#9
Warszawa nie sięga do Grodziska. :-) Podmiejski nie znaczy miejski, a ten podmiejski to czasami i Skierniewice z woj. łódzkiego. :-)
Odpowiedz

#10
Wejherowo i Tczew też nie Trójmiasto.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#11
Owszem. I tam osobnych torów już nie ma:
http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dz ... o=przebieg

SKM co prawda dojeżdża i do Słupska, ale po torach dla wszystkich przewoźników.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Modernizacja linii E30 Katowice - Kraków - Rzeszów Adams 140 69 142 26.03.2018, 13:13
Ostatni post: Adams
  Modernizacja linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno-Toruń krankeze 1 3 215 13.06.2017, 03:02
Ostatni post: vulcan
  Modernizacja linii kolejowej Gdańsk Główny-Stargard Szczeciński Virakocha 1 4 120 25.07.2011, 18:48
Ostatni post: Obleśny Szczur
  Modernizacja linii kolejowej Kutno-Piła Główna w ramach BiT City Virakocha 0 3 022 25.07.2011, 17:56
Ostatni post: Virakocha
  Modernizacja E30 odcinek Kraków-Medyka Granica Państwa Virakocha 10 8 711 07.03.2011, 12:49
Ostatni post: Virakocha

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
3 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.