Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Częstochowski węzeł kolejowy - infrastruktura , dworce, zmiany
#1
Na początek trochę historii:
"Od otwarcia nowego dworca głównego w Częstochowie minęło 20 lat
9 listopada 1996 roku - w 150-lecie dotarcia kolei do Częstochowy - nowoczesny gmach otworzył prezydent Aleksander Kwaśniewski.
Ryszard Frankowicz dodaje: - Czerwona elewacja dworca nie ma konotacji partyjnych, jak mi wtedy mówił biskup Stanisław Nowak. Stolarkę w takim kolorze zasponsorowała niemiecka firma Hueck, która wtedy wchodziła na rynek polski. Był to mercedes w tej branży. I po 20 latach widać, że jakość stolarki jest znakomita.
Konsekwencją był kolor czerwony elementów konstrukcyjnych pasażu nad torami. - Niestety, kolejarze nie dali się przekonać do ładniejszych zadaszeń nad peronami, a chciałem dać takie jak w Krakowie, i zastosowano brzydką, pomarańczową blachę trapezową. Niedawna wymiana blachy na szarą znacząco poprawiła estetykę - ocenia Ryszard Frankowicz.

Dworzec w Częstochowie zaczął projektować już na przełomie lat 70. i 80. - równolegle do nowego, częściowo podziemnego dworca w Krakowie (ukończonego dopiero półtora roku temu!). Rozmach planowanej w Częstochowie inwestycji wymagał zburzenia starego wiedeńskiego dworca - czego mieszkańcy do dziś nie mogą odżałować. Zwłaszcza, że rozbiórka nie okazała się ostatecznie konieczna, ponieważ zredukowano gabaryty nowego pawilonu od strony ul. Piłsudskiego. Inwestycję odchudzono po upadku PRL-u, uznając, że aż tylu biur (planowanych właśnie po stronie wschodniej torów) kolejarze już nie potrzebują. Mamy więc dziś pustą przestrzeń przy peronie 1 zajmowaną przez parking i rzadko koszony trawnik.
Budowę dworca rozpoczynano w latach 80., a kończono po upadku komunizmu. Dlatego w reprezentacyjnym pawilonie zachodnim dołożono część komercyjną (nie sprawdziła się), udało się też zastosować nowoczesne wyposażenie, jak schody ruchome i przeszklone windy. W rezultacie, jak żartuje Frankowicz, w chwili otwarcia nowy dworzec był dla kolejarzy zbyt nowoczesny. - Wyobraża Pan sobie, że powiesili na windach kartki "tylko dla niepełnosprawnych"? Bo się młodzież nimi wozi jak małpy w cyrku - tak argumentowali. Ja na to: niech sobie jeżdżą, najwyżej na gwarancji wymieni się części. W końcu wywalczyłem zdjęcie tych kartek.

Peron 2 częstochowskiego dworca jest do dziś najdłuższy w Polsce: liczy ponad pół kilometra. Mogą przy nim stanąć aż cztery pociągi, po dwa po obu jego stronach. Taki rozmach podyktowany był spodziewanym rozwojem ruchu pielgrzymkowego. Niestety, pątnicy przerzucili się na autokary. Z drugiej strony po okresie zastoju kolej zaczyna przeżywać renesans i liczba pasażerów rośnie.

Bardzo prawdopodobne, że po 20 latach swojego istnienia dworzec doczeka się na fasadzie dużego, podświetlanego napisu "Częstochowa" (- Przyjezdni nie wiedzą, że to dworzec, bo w oczy rzuca się im tylko napis "RTG zębów" - tak kpił publicznie jeden z częstochowskich radnych). Architekt Ryszard Frankowicz uzgodnił niedawno z PKP kształt tego napisu i miejsce ulokowania. "

więcej zdjęć : http://czestochowa.wyborcza.pl/czestocho...rects=true
Odpowiedz

#2
(27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Niestety, kolejarze nie dali się przekonać do ładniejszych zadaszeń nad peronami, a chciałem dać takie jak w Krakowie

Nie kumam. Co przeszkadzało kolejarzom, by zrobić zadaszenia jak w Krakowie, które w moim mniemaniu są o wiele ładniejsze?

(27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Rozmach planowanej w Częstochowie inwestycji wymagał zburzenia starego wiedeńskiego dworca - czego mieszkańcy do dziś nie mogą odżałować.

Co gorsza nigdzie nie mogę znaleźć zdjęć tego dworca z ostatnich lat jego funkcjonowania. Tak samo nie mogę nigdzie znaleźć zdjęć dawnych peronów.

(27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Mamy więc dziś pustą przestrzeń przy peronie 1 zajmowaną przez parking i rzadko koszony trawnik.

Po przeczytaniu tego zdania zajrzałem kto jest autorem tekstu. W sumie nie musiałem tego robić, bo z daleka widać, ze wypocił to Haładyj. Po pierwsze parking jest potrzebny, gdzieś te samochody podróżni muszą zostawiać, a ten po stronie Orzechowskiego nie jest wystarczający. Po drugie musiał pocisnąć trochę dramatu i pieprzy głupoty o rzadko koszonym trawniku Smile

(27.11.2016, 12:19)SCZ napisał(a): Peron 2 częstochowskiego dworca jest do dziś najdłuższy w Polsce: liczy ponad pół kilometra. Mogą przy nim stanąć aż cztery pociągi, po dwa po obu jego stronach.

Dwa pociągi przy jednej krawędzi? Haładyj po raz kolejny pokazuje jakie ma informacje o kolei. Tak jest też choćby we Wrocławiu Smile To nic nadzwyczajnego. Powinien dodać coś o długości tych pociągów. No ale czego wymagać od człowieka, który pisze "kilometr zerowy magistrali węglowej jest usytuowany w stacji Herby Nowe" Big Grin Co gorsza nawet po zwróceniu uwagi pieprzy to samo dalej Smile
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz

#3
Każdemu sie zdarza popełnić gafe.Nieistotne. Dzisiejszy parking na Piłsudskiego ma być przeniesiony wraz z powstaniem węzła przesiadkowego, autobusowego. Wciąż czekamy na przetargi z unijnym wkładem na budowę węzłów na Piłsudskiego, Orzechowskiego(nie wiadomo) przy dworcu głównym oraz na Stradomiu i Rakowie. Przydałoby się spięcie na stałe linia tramwajową obu dworców Stradom - Główny ale na to raczej nie ma co liczyć.
Odpowiedz

#4
DamianT pisze: Dwa pociągi przy jednej krawędzi? Haładyj po raz kolejny pokazuje jakie ma informacje o kolei. Tak jest też choćby we Wrocławiu. Mam zatem dla Ciebie DamianieT propozycję - obejrzyj dokładnie plan schematyczny stacji Częstochowa Osobowa oraz plan schematyczny stacji Wrocław Główny i postaraj się zauważyć różnice w wyposażeniu w urządzenia srk torów przyperonowych na stacji Wrocław Główny oraz torów 3, 3a, 5 i 5a na stacji Częstochowa Osobowa oraz postaraj się domyślić, jaka jest organizacja ruchu pociągów na tych dwóch stacjach przy peronach (w stacji Częstochowa przy peronie 2), a dopiero potem komentuj, bo nie tak jest choćby we Wrocławiu.
Odpowiedz

#5
Dawna Częstochowa od strony Piłsudskiego:
http://www.foto.czestochowaonline.pl/dworzec.php
http://www.staraczestochowa.pl/index.php...kp&id=1328
http://www.staraczestochowa.pl/index.php...pkp&id=896
http://www.staraczestochowa.pl/index.php...kp&id=2464
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81843/...220664254/
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/84489/...220664254/
http://czestochowa.naszemiasto.pl/artyku...id,tm.html
http://www.czestochowa.ws/wolnosci.htm
i od strony al..Wolności:
http://czestochowa.wyborcza.pl/czestocho...ie-ma.html
Odpowiedz

#6
Paweł Piotr, mój ulubiony komentator Smile Nie chce mi się chłopie powtarzać i tym samym Tobie tłumaczyć indywidualnie o co mi chodziło Smile Bądź zdrów Smile

SCZ, dziękuję za te linki. Jednak z podanych zdjęć jest tylko jedno z okresu, o który mi chodziło. Mianowicie to: http://www.staraczestochowa.pl/index.php...kp&id=2464
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz

#7
(28.11.2016, 20:10)DamianT napisał(a): Paweł Piotr, mój ulubiony komentator Smile Nie chce mi się chłopie powtarzać i tym samym Tobie tłumaczyć indywidualnie o co mi chodziło Smile Bądź zdrów Smile

Wydawało mi się, że Naczelnika z pięcioma gwiazdkami stać na coś więcej... Nie kryję rozczarowania... Huh ...
Odpowiedz

#8
Przykro mi, że Cię rozczarowałem Tongue
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz

#9
(28.11.2016, 20:10)DamianT napisał(a): Paweł Piotr, mój ulubiony komentator Smile Nie chce mi się chłopie powtarzać i tym samym Tobie tłumaczyć indywidualnie o co mi chodziło Smile Bądź zdrów Smile

(29.11.2016, 11:27)DamianT napisał(a): Przykro mi, że Cię rozczarowałem Tongue

Tak, właśnie dzięki takim "fachowym" i "merytorycznym" komentarzom niniejsze forum przypomina stojący na poboczu walec.. smutne.. nie ma się co dziwić, że ludzie chcący się czegoś naprawdę dowiedzieć, szukają gdzie indziej.. Sad
Odpowiedz

#10
Widzę, że w Twoim mózgu nadal nie umie się wykrystalizować to, co miałem na myśli Smile Ale cóż, wiedzę może masz dużą, ale bystrości jednak nie Sad
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz

#11
Facepalm....
Cytat:Otwarty w 1996 r. przy pl. Rady Europy monumentalny gmach – zastępujący nieodżałowany przez częstochowian tzw. dworzec wiedeński przy ul. Piłsudskiego – zaczęto projektować jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale inwestycja się ślimaczyła i udało się ją zakończyć dopiero w 1996 r. Uroczystość otwarcia była dla miasta wielkim wydarzeniem, specjalnym pociągiem przyjechał na nią ówczesny prezydent RP Aleksander Kwaśniewski.

W momencie otwarcia częstochowski dworzec był uważany za najnowocześniejszy w kraju. Pasażerowie mogli korzystać z ruchomych schodów i przeszklonych wind, a w holu witała wchodzących szumiąca woda spływająca po ścianie. Drugą „wodną ścianę” zrobiono w bocznym holu. Obie już od lat nie działają...
Szkoła baletowa na dworcu

Dworzec, poza oczywistą funkcją obsługi pasażerów, został wyposażony w dużą liczbę pomieszczeń przeznaczonych pod działalność komercyjną. Jednak szybko najemców zaczęło brakować z powodu malejącej liczby pociągów, ale też niedogodnej lokalizacji pomieszczeń – na piętrach poza głównymi szlakami dojścia do peronów. Dziś działają tylko nieliczni. Jest tam bank, RTG zębów (napis na fasadzie bardziej wrzuca się w oczy niż „Dworzec kolejowy” – co jest przedmiotem kpin), kiosk i kawiarenka.

Miesiąc temu na najwyższej kondygnację wprowadziła się szkoła baletowa. Poza nią, w głównym gmachu jest jeszcze punkt sprzedaży biletów autobusowych jednego z prywatnych przewoźników. Reszta pomieszczeń świeci pustkami, a na ich drzwiach wiszą kartki informujące o tym, że można je wynająć. Jednak chętnych nie ma, handlowcy wolą pasaż nad torami.

   Tak duży obiekt – należący do największych w kraju – wymaga sporych wydatków na utrzymanie, a wpływy z najmu są mizerne. I to jest właśnie główny powód, dla którego PKP rozważa rozbiórkę. Choć spółka nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji, to jest to opcja poważnie brana pod uwagę.

– Mamy dwa warianty inwestycji. Pierwszy to rozbiórka i postawienie mniejszego dworca, a druga to dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.

Ta druga opcja jest niezrozumiała, jako że od początku dworzec był dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, które windami mogą się dostać do tunelu, skąd na perony prowadzą pochylnie. Poza tym, całkiem niedawno wykonano infrastrukturę ułatwiającą przemieszczanie po dworcu osobom niewidomym.
Nowy dworzec wspólnie z autobusowym?

Częstochowski dworzec znalazł się na liście ponad 70 obiektów w całej Polsce, które wpisano do programu inwestycji dworcowych do 2023 r. W ramach rozpisanego właśnie przetargu PKP chce wykonać dokumentację. Sama decyzja dotycząca rozbiórki dworca zapadnie najprawdopodobniej do końca roku.

Inwestycja zostanie wykonana przy udziale eurofunduszy. Nieoficjalnie mówi się, iż możliwe jest, że przy okazji budowy nowego dworca obok niego powstałby plac manewrowy dla autobusów dalekobieżnych, a w samym budynku byłyby dodatkowe kasy. Dzięki temu udałoby się rozwiązać problem z rozpadającym się dworcem PKS. Inwestycja sprawiłaby zarazem, że powstałby węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Wprawdzie miasto rozpocznie wkrótce budowę jego elementów – ale tylko od strony ul. Piłsudskiego (zadaszone przystanki autobusów podmiejskich, parkingi) i bez kluczowego w tym wypadku połączenia dworców kolejowego i autobusowego.
http://czestochowa.wyborcza.pl/czestocho...iorki.html
Odpowiedz

#12
Coś w tym jest, ale dziś pasażerów mimo wszystko jest coraz więcej. Jestem ciekaw jak miałby wyglądać ten nowy dworzec.
Mój kolejowy kanał na YT: http://www.youtube.com/user/MMERLIN2

Moja strona kolejowa na FB: https://www.facebook.com/DamianTkolej
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Bydgoszcz. Oto jak nasza infrastruktura kolejowa jest "wzorowo" przygotowana na św. Euro celtin.88 2 4 127 09.06.2012, 21:15
Ostatni post: przewoz
  Pomysły na zmiany na liniach kolejowych yafal3390 7 5 100 18.06.2010, 18:35
Ostatni post: Pabianiczanin

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.