Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pol-Miedź Trans i obsługa Zagłębia Miedziowego
#1
Siemaneczko!  Big Grin

Dziś postanowiłem utworzyć nowy wątek, tym razem o innym i również mi bliskim zakątku Dolnego Śląska, na równi z Węglińcem i okolicą (tj. połać terenu powiatu zgorzeleckiego, żarskiego, żagańskiego, lubańskiego i bolesławieckiego oraz częściowo: pow. lwóweckiego i zielonogórskiego).

Tym razem mowa o tzw. Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, w skrócie Zagłębie Miedziowe, które Wy musicie zapewne znać z hut i kopalń miedzi oraz pewnego klubu, który to ja osobiście kocham: chodzi o Zagłębie Lubin.


No ale nie o piłce mowa, a o Pol-Miedź Transie - spółce powstałej nieco ponad 20 lat temu, na bazie dawnej kolei przemysłowo-zakładowej KGHM (coś w deseń, tej sławnej Kolei Piaskowej - sam Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi, w skrócie KGHM, to posiadał też taki własny PKS) i obsłudze na terenie LGOM.

Zatem zadaniem PMT jest:
  1. Przewózka urobku rudy miedzi z szybów Polkowice Zachodnie, Rudna Zachodnia i SW-1 (ruchu Sieroszowice), kolejno do Zakładów Wzbogacania Rud (tzw. ZWR-ów) przy szybach Polkowice Główne i Rudna Główna (w przypadku ZG Lubin, to funkcjonowanie ZWR-u jest uproszczone przez zastosowanie taśmociągów i że wszystko prawie jest na miejscu).
  2. Transport piasku z piaskowni w Oborze pod Lubinem i który służy do posadzki (tj. wypełnianie pustek poeksploatacyjnych w każdej z kopalń).
  3. Wywóz koncentratu miedziowego z ZWR-ów do huty legnickiej i głogowskiej - celem ostatniej fazy produkcyjnej w hucie.
  4. Obsługa bocznicy HM Cedynia w Orsku - tzn. przywóz wyrobów, z Głogowa i Legnicy, celem walcowania i wytwarzania drutów miedzianych, a na koniech ich wywóz bocznicą z Orska do Gwizdanowa, a stamtąd w różne strony).
  5. Utrzymanie w sprawności bocznic, infrastruktury i taboru na szopie w Polkowicach.

Może troszkę historii na koniec?
Sam LGOM to składa się z trzech kopalń miedzi, dwóch hut i jednej walcowni:
  • Zakłady Górnicze Lubin (działają od 19 lipca 1968 roku i w tym roku będą obchodzić swoje 50-lecie, wraz z ruchem ZG Polkowice).
  • Zakłady Górnicze Polkowice-Sieroszowice (powstałe w Nowy Rok 1996, w wyniku połączenia dwóch ruchów:
    ZG Polkowice, które są takim bratem ZG Lubin i również otwarte 19 lipca 1968 roku i nowszego ruchu, ZG Sieroszowice, działającego od 4 listopada 1980 roku i do dziś rozwijającego się - patrz budowa szybu GG-1 w Kwielicach pod Głogowem).
  • Zakłady Górnicze Rudna (najgłębsza i największa kopalnia miedzi na świecie - oddana do użytku, dnia 17 lipca 1974 r.)
  • Huta Miedzi Legnica (pierwsza i najstarsza tego typu, huta w Polsce - budowana w latach 1951-1953 i ze względu na odkrycie złóż między Lubinem a Sieroszowicami w 1957 roku, rozbudowywana w latach 60. i 70.)
  • Huta Miedzi Głogów (budowana w dwóch etapach, czyli kolejno w latach 1968-1971 i 1974-1978, no i największa w KGHM).
  • Huta Miedzi Cedynia (położona w Orsku koło Lubina, oddana do użytku 15 stycznia 1982 roku i jest w zasadzie walcownią).

Jeśli macie jakieś pytania lub ochotę na dyskusję w tym temacie, to piszcie w komentach! Piona! Smile
Odpowiedz

#2
Może pogadamy o warunkach pracy w PMT XD. Wróble ćwierkają że w WPL ze 120 maszynistów w szczytowym momencie zostało bodajże 60.
Odpowiedz

#3
(15.04.2018, 08:41)Konrad1961 napisał(a): Może pogadamy o warunkach pracy w PMT XD. Wróble ćwierkają że w WPL ze 120 maszynistów w szczytowym momencie zostało bodajże 60.

A to ciekawe, bo zazwyczaj zarobki w Lubinie i Polkowicach to przewyższają te cargowskie w Legnicy i Węglińcu.
Odpowiedz

#4
(15.04.2018, 13:05)Jakubix96 napisał(a):
(15.04.2018, 08:41)Konrad1961 napisał(a): Może pogadamy o warunkach pracy w PMT XD. Wróble ćwierkają że w WPL ze 120 maszynistów w szczytowym momencie zostało bodajże 60.

A to ciekawe, bo zazwyczaj zarobki w Lubinie i Polkowicach to przewyższają te cargowskie w Legnicy i Węglińcu.

Porównywanie systemu pracy w PMT oraz tego w Cargo jest bezsenu. PMT należy porównywać z prywaciarzami.
Odpowiedz

#5
(15.04.2018, 13:34)Konrad1961 napisał(a):
(15.04.2018, 13:05)Jakubix96 napisał(a):
(15.04.2018, 08:41)Konrad1961 napisał(a): Może pogadamy o warunkach pracy w PMT XD. Wróble ćwierkają że w WPL ze 120 maszynistów w szczytowym momencie zostało bodajże 60.

A to ciekawe, bo zazwyczaj zarobki w Lubinie i Polkowicach to przewyższają te cargowskie w Legnicy i Węglińcu.

Porównywanie systemu pracy w PMT oraz tego w Cargo jest bezsenu. PMT należy porównywać z prywaciarzami.

No a to, że jest 60 mechów ze 120, to mnie naprawdę zdziwiło - dotychczas myślałem, że na PMT nie narzekają pracownicy.
Wiem tak poza tym, że są trzy WEK - przy hucie w Legnicy i w Głogowie oraz ten główny lubiński
Odpowiedz

#6
Jest jeszcze Wydział Przewozów Licencjonowanych to tam zostało ok 60 maszynistów, a na WEKach nie wiem ilu teraz jest.
Odpowiedz

#7
Pracuje jako ustawiacz w HMG Głogów. Jeśli są jakieś pytania to śmiało odpowiem Smile
Odpowiedz

#8
Dzięki za opis, sieć KGHM interesuje mnie zwłaszcza od strony ruchowej/srk. Poszukuję informacji/odpowiedzi na pytania:

1. Próbuję ustalić z jakich linii składa się sieć i jakie są właściwe nazwy/skróty poszczególnych posterunków na nich. Na razie mam: jedna linia - Lubin Kopalnia (LK), Lubin Zachodni (LZ?), Polkowice Główne (PG?), Polkowice Zachodnie (PZ), druga linia - ze st. Polkowice Zachodnie przez st. Rudna Zachodnia (?), Rudna Zdawcza (?) do Rudna Główna (RG?), trzecia linia - ze st. Rudna Zachodnia do st. Sieroszowice? (?).

2. Jakie zastosowano tam urządzenia srk? O ile mi wiadomo urządzenia są przekaźnikowe z pulpitami kostkowymi - chyba że już weszły jakieś elektroniczne/zdalnego sterowania? Jakiego typu są tam blokady liniowe?

3. Jak numerowane są pociągi jeżdżące pomiędzy stacjami? Czy są jakieś istotne różnice w zasadach prowadzenia ruchu w porównaniu do PLK?

4. Ile (w dużym przybliżeniu) jest tam uruchamianych pociągów na dobę w typowych relacjach, np. z piaskiem z piaskowni do Rudnej Zachodniej, czy z urobkiem z poszczególnych kopalń?

4. Czy bocznica do kopalni Lubin Główny jest oddzielnym posterunkiem z nastawnią, czy jest to sterowane ze stacji Lubin Kopalnia?

5. Dawna stacja Polkowice Wschodnie jest w bazakolejowa.pl nazwana "Lubin Zachodni R1". Czy istotnie był to w końcowym okresie istnienia okręg sterowany z Lubina Zachodniego?

6. Czy nastawnia przy Polkowicach Głównych steruje także pobliską stacją na "głównej" linii między Lubinem i Polkowicami Zachodnimi, tak że całość jest jednym posterunkiem Polkowice Główne, czy są to dwa niezależne posterunki i mają jakieś różne nazwy?

7. Po co w Polkowicach Zachodnich zbudowano trójkąt? Czy w kierunku zachodnim linia miała prowadzić gdzieś dalej?

8. W jakim sensie stacja "Rudna Zdawcza" jest zdawcza? Czy faktycznie odbywa się tam jakieś zdawanie/odbieranie składów z Rudnej Głównej? Czy jazdy między Rudną Zdawczą i Rudną Główną są jazdami manewrowymi, a nie pociągowymi?

Pozdrawiam, Paweł
Odpowiedz

#9
Update: widzę że na stronie PMT LK udostępniony jest regulamin dostępu do infrastruktury opisujący całą sięć KGHM, a nie tylko (jak wcześniej) odcinek Lubin - Lubin Kopalnia. Regulamin odpowiada na pytania 1, 6 i 8, reszta pytań pozostaje aktualna.
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
3 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.