15.04.2018, 02:44
Siemaneczko!
Dziś postanowiłem utworzyć nowy wątek, tym razem o innym i również mi bliskim zakątku Dolnego Śląska, na równi z Węglińcem i okolicą (tj. połać terenu powiatu zgorzeleckiego, żarskiego, żagańskiego, lubańskiego i bolesławieckiego oraz częściowo: pow. lwóweckiego i zielonogórskiego).
Tym razem mowa o tzw. Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, w skrócie Zagłębie Miedziowe, które Wy musicie zapewne znać z hut i kopalń miedzi oraz pewnego klubu, który to ja osobiście kocham: chodzi o Zagłębie Lubin.
No ale nie o piłce mowa, a o Pol-Miedź Transie - spółce powstałej nieco ponad 20 lat temu, na bazie dawnej kolei przemysłowo-zakładowej KGHM (coś w deseń, tej sławnej Kolei Piaskowej - sam Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi, w skrócie KGHM, to posiadał też taki własny PKS) i obsłudze na terenie LGOM.
Zatem zadaniem PMT jest:
Może troszkę historii na koniec?
Sam LGOM to składa się z trzech kopalń miedzi, dwóch hut i jednej walcowni:
Jeśli macie jakieś pytania lub ochotę na dyskusję w tym temacie, to piszcie w komentach! Piona!
Dziś postanowiłem utworzyć nowy wątek, tym razem o innym i również mi bliskim zakątku Dolnego Śląska, na równi z Węglińcem i okolicą (tj. połać terenu powiatu zgorzeleckiego, żarskiego, żagańskiego, lubańskiego i bolesławieckiego oraz częściowo: pow. lwóweckiego i zielonogórskiego).
Tym razem mowa o tzw. Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, w skrócie Zagłębie Miedziowe, które Wy musicie zapewne znać z hut i kopalń miedzi oraz pewnego klubu, który to ja osobiście kocham: chodzi o Zagłębie Lubin.
No ale nie o piłce mowa, a o Pol-Miedź Transie - spółce powstałej nieco ponad 20 lat temu, na bazie dawnej kolei przemysłowo-zakładowej KGHM (coś w deseń, tej sławnej Kolei Piaskowej - sam Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi, w skrócie KGHM, to posiadał też taki własny PKS) i obsłudze na terenie LGOM.
Zatem zadaniem PMT jest:
- Przewózka urobku rudy miedzi z szybów Polkowice Zachodnie, Rudna Zachodnia i SW-1 (ruchu Sieroszowice), kolejno do Zakładów Wzbogacania Rud (tzw. ZWR-ów) przy szybach Polkowice Główne i Rudna Główna (w przypadku ZG Lubin, to funkcjonowanie ZWR-u jest uproszczone przez zastosowanie taśmociągów i że wszystko prawie jest na miejscu).
- Transport piasku z piaskowni w Oborze pod Lubinem i który służy do posadzki (tj. wypełnianie pustek poeksploatacyjnych w każdej z kopalń).
- Wywóz koncentratu miedziowego z ZWR-ów do huty legnickiej i głogowskiej - celem ostatniej fazy produkcyjnej w hucie.
- Obsługa bocznicy HM Cedynia w Orsku - tzn. przywóz wyrobów, z Głogowa i Legnicy, celem walcowania i wytwarzania drutów miedzianych, a na koniech ich wywóz bocznicą z Orska do Gwizdanowa, a stamtąd w różne strony).
- Utrzymanie w sprawności bocznic, infrastruktury i taboru na szopie w Polkowicach.
Może troszkę historii na koniec?
Sam LGOM to składa się z trzech kopalń miedzi, dwóch hut i jednej walcowni:
- Zakłady Górnicze Lubin (działają od 19 lipca 1968 roku i w tym roku będą obchodzić swoje 50-lecie, wraz z ruchem ZG Polkowice).
- Zakłady Górnicze Polkowice-Sieroszowice (powstałe w Nowy Rok 1996, w wyniku połączenia dwóch ruchów:
ZG Polkowice, które są takim bratem ZG Lubin i również otwarte 19 lipca 1968 roku i nowszego ruchu, ZG Sieroszowice, działającego od 4 listopada 1980 roku i do dziś rozwijającego się - patrz budowa szybu GG-1 w Kwielicach pod Głogowem).
- Zakłady Górnicze Rudna (najgłębsza i największa kopalnia miedzi na świecie - oddana do użytku, dnia 17 lipca 1974 r.)
- Huta Miedzi Legnica (pierwsza i najstarsza tego typu, huta w Polsce - budowana w latach 1951-1953 i ze względu na odkrycie złóż między Lubinem a Sieroszowicami w 1957 roku, rozbudowywana w latach 60. i 70.)
- Huta Miedzi Głogów (budowana w dwóch etapach, czyli kolejno w latach 1968-1971 i 1974-1978, no i największa w KGHM).
- Huta Miedzi Cedynia (położona w Orsku koło Lubina, oddana do użytku 15 stycznia 1982 roku i jest w zasadzie walcownią).
Jeśli macie jakieś pytania lub ochotę na dyskusję w tym temacie, to piszcie w komentach! Piona!