Liczba postów: 949
Liczba wątków: 46
Dołączył: 23.02.2011
Reputacja:
0
//mikrobart: Wydzielono.
A co byście powiedzieli jakby na przykład wprowadzić usługę typu SMS o aktualnym położeniu pociągu na który mamy bilet. To byłby hit.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
kris123 napisał(a):To byłby hit. No nie jestem jakoś szczególnie przekonany. Skąd system ma wiedzieć, czym jedziemy? To propozycja oderwana od rzeczywistości zważając na dostępną technikę.
Liczba postów: 5 941
Liczba wątków: 146
Dołączył: 20.08.2010
Reputacja:
5
mikrobart napisał(a):To propozycja oderwana od rzeczywistości zważając na dostępną technikę.
Albo ogromny nakład pieniężny na bardzo rozbudowany system. Czyli pomysł nie do zrealizowania.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Dokładnie, właśnie to miałem na myśli, dla zadłużonych po uszy PR taki pomysł to dobry dowcip, a nie poważna i godna rozważenia propozycja.
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
A ja się z Wami nie zgodzę. Taki system z SMSami to wbrew pozorom nie jest wielki wydatek. Oczywiście, firma której się go zleci, będzie się nadymać, piętrzyć trudności, i zaśpiewa ogromną kwotę z sufitu.
Tylko nie wiem, jak to miałoby działać. Trzeba to dokładnie wyspecyfikować, i wtedy można dyskutować.
kris123, jako pomysłodawca opisz szczegółowo jak sobie wyobrażasz działanie takiego systemu. Łatwo jest rzucić hasło "SMS będzie SUPER!" - ale jak ten SMS ma działać? Komu ma być wysyłana wiadomość? Skąd system ma znać numery ludzi, i wiedzieć komu jaką informację wysłać?
Ciekawostka: znaczki pocztowe przez SMS
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
System informacji SMS działa na Dolnym Śląsku, ale na zupełnie innej zasadzie i ma zupełnie inne zadania. Taki system informacji o konkretnym pociągu to wręcz niewykonalne - pasażer musi napisać sms do bazy (z odpowiednim kodem, który musi znać - każdy pociąg powinien mieć inny kod) - centrala odpowiada a po zakończonym kursie usuwa zapytania z bazy - w innym wypadku smsy będą przychodzić dla każdego danego kursu w danym rozkładzie. Paranoja, jestem na NIE.
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):pasażer musi napisać sms do bazy (z odpowiednim kodem, który musi znać - każdy pociąg powinien mieć inny kod)
Każdy pociąg już ma taki numer - to numer pociągu. Niestety, nie jest on powszechnie znany pasażerom, i co gorsza - wcale nie jest unikalny w skali kraju
Pytanie, o czym miałby informować SMS. Gdzie jest pociąg (jaka stacja jest najbliżej, ew. współrzędne geograficzne)? To informacja praktycznie bezużyteczna - wystarczy spojrzeć przez okno. Jakie opóźnienie ma pociąg? No, już bardziej.
Ja widzę dwa możliwe zastosowania:
1. czy mój pociąg ma opóźnienie i na jaką godzinę jest szacowany dojazd do mojej stacji
2. powiadomienie o zbliżaniu się do stacji wysiadania.
W obu przypadkach, system musi dowiedzieć się OD PASAŻERA:
a) w jakim pociągu jesteśmy
b) na jakiej stacji chcemy wysiąść
Więc trzebaby to wprowadzić (i to raczej bezbłędnie!) w SMS z zamówieniem informacji. Raczej niewykonalne. Zwłaszcza patrząc, ile błędów NIEKTÓRZY robią na forach...
Scenariusz 2. jest sympatyczny, ale zawodny - może nie być zasięgu GSM przed naszą stacją, i później będą pretensje że system nie powiadomił. A system powiadomił, tylko SMS nie dotarł...
Problemem jest przede wszystkim pozyskanie od pasażera informacji, w jakim pociągu jedzie i na jakiej stacji zamierza wysiąść.
Taką informację można w miarę prosto uzyskać np. znając... numer biletu podróżnego - w pociągach kwalifikowanych (a w PR - wyłącznie dla biletów kupionych przez Internet, bo tylko takie mają przypisany konkretny pociąg)..
- pasażer wysyła do Centrum Informacji SMSa, powiedzmy, za 60 groszy, z numerem swojego biletu
- system sprawdza w bazie sprzedanych biletów, na jaki pociąg i do jakiej stacji jest dany bilet
- w odpowiedzi wysyła SMSa z informacją o punktualności pociągu (bieżącym opóźnieniu)
- ew. kwadrans przed rzeczywistym końcem podróży, ponownie wysyła SMSa z informacją.
Zły system?
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
psim, w porządku, ale dobre to jest dla pociągów interREGIO - nie REGIO. Wiele REGIO ma krótką trasę, którą jedzie się godzinę - dwie, więc taki system nie ma większego uzasadnienia.
Pomysł krisa jest bez większego sensu - musimy znać numer pociągu - nie znam go nikt z nie-MK. Trzeba wpisać sms wg ściśle określonej formuły, podając stację, na której czekamy - najlepiej również kodem. To jest kompletnie nielogiczne, bo to żadne ułatwienie dla pasażera, który musi znać sto tysięcy kodów.
SMS na numer biletu - ok, ale to tylko dla tych z Internetu, które stanowią mały odsetek wszystkich biletów.
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Generalnie rozchodzi się o to, żeby nie uwalać pomysłów bez głębszego ich przeanalizowania. Bo może po wprowadzeniu zmian okażą się ciekawe i możliwe do zrealizowania.
Również fajnie jest, jeśli autor pomysłu wstępnie go sobie przeanalizuje, i przynajmniej przedstawi krótki scenariusz działania. W trakcie analizy może okazać się że pomysł jest nierealny, i wtedy nie warto go prezentować - szkoda wspólnego czasu.
Rzucanie chwytliwych haseł bez pokrycia w rzeczywistości, jest dobre - wyłącznie dla polityków. Czytaliście artykuł o TLK w najnowszym ZBS? 8-)
No to co z tym robimy? Chcemy drukować na biletach z IPR numer SMSowy Centrum Informacji, na który wysyła się SMSa, żeby dostać zwrotną informację o punktualności naszego pociągu? :-)
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Wydzieliłem z wątku.
Ano tak, jeśli taki unikalny numer dla danego pociągu byłby drukowany na bilecie + opłata za smsa byłaby w granicach 0,5-1 zł, to jest to godne przemyślenia, ale:
- co z 80-90% (strzelam, ale pewnie tyle to wynosi) biletów, które sprzedawane są tradycyjne - w kasach?
- jakie informacje powinien zawierać zwrotny sms?
Pomimo, że pomysł wydaje się już ciut realniejszy, to nadal jest mu przeciwny - trzeba przecież w tym kodzie zapisać, względem jakiej stacji mają być przesłane informacje, należy tez stworzyć bazę danych, do których spływałyby informacje z GPS - tu kolejny problem: większość pociągów tych GPS nie ma.
Myślę, że pomysł nie ma szans na zrealizowanie, po prostu mija się z celem.
Liczba postów: 949
Liczba wątków: 46
Dołączył: 23.02.2011
Reputacja:
0
No pewnie to nie przejdzie. Bo wiadomo bilet powiedzmy regio nie jest przypisany do konkretnego pociągu. Ale coś takiego wprowadzić podobnego do Dolnego Śląska z informacją o konkretnych trasach, opóźnieniach itp
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):- co z 80-90% (strzelam, ale pewnie tyle to wynosi) biletów, które sprzedawane są tradycyjne - w kasach?
Jak chcą mieć dodatkowe bajery, to niech na przyszłość kupują przez Internet. To się nazywa wartość dodana.
Zła promocja IPR? :-o
mikrobart napisał(a):trzeba przecież w tym kodzie zapisać, względem jakiej stacji mają być przesłane informacje
Jak to "względem jakiej stacji"... w SMSie z zamówieniem wysyłasz numer swojego biletu z IPR, a komputer już sobie sam sprawdza (w czeluściach IPR), dokąd ten bilet jest, i na jaki pociąg był kupiony.
mikrobart napisał(a):należy tez stworzyć bazę danych, do których spływałyby informacje z GPS
Ta baza też już jest
mikrobart napisał(a):- tu kolejny problem: większość pociągów tych GPS nie ma
No nie ma. Ale może wkrótce będzie mieć? Co stoi na przeszkodzie, żeby udostępnić system dla tych pociągów, które już mają GPS?
mikrobart napisał(a):Myślę, że pomysł nie ma szans na zrealizowanie, po prostu mija się z celem.
Ale... z jakim celem się mija? Jaki jest cel?
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
psim napisał(a):Co stoi na przeszkodzie, żeby udostępnić system dla tych pociągów, które już mają GPS?
A to, że ludzie smsa wyślą - dostaną odpowiedź "Twój pociąg nie ma odbiornika GPS". Wyślą drugi raz, będą mieli pecha i dostaną tę samą odpowiedź. Więcej nie wyślą.
psim napisał(a):Ta baza też już jest No tak, jednak potrzeba ją odpowiednio zmodyfikować.
psim napisał(a):Jaki jest cel? Ułatwić podróż i oczekiwanie na pociąg pasażerowi, a nie ją utrudnić czy nie pomóc wcale, tak jak to by było w przypadku gdy pociąg GPS mieć nie będzie.
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):psim napisał(a):Co stoi na przeszkodzie, żeby udostępnić system dla tych pociągów, które już mają GPS?
A to, że ludzie smsa wyślą - dostaną odpowiedź "Twój pociąg nie ma odbiornika GPS". Wyślą drugi raz, będą mieli pecha i dostaną tę samą odpowiedź. Więcej nie wyślą.
Dobra odpowiedź! Dlatego informację o możliwości sprawdzenia SMSem należy drukować WYŁĄCZNIE na tych biletach internetowych, które dotyczą pociągów w których już jest dostępny sprawny GPS.
mikrobart napisał(a):psim napisał(a):Jaki jest cel? Ułatwić podróż i oczekiwanie na pociąg pasażerowi
Słuszna uwaga - oczekiwanie na pociąg też można w ten sposób "ułatwić".
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 949
Liczba wątków: 46
Dołączył: 23.02.2011
Reputacja:
0
Obecnie tylko system podobny do DŚ by pewnie przeszedł
|