29.07.2011, 22:37
Kiedyś jeździły tramwaje parowe, gazowe i benzynowe. Dziś głównie energia elektryczna pozyskiwana z sieci napowietrznej napędza te maszyny. Zdarzają się jednak odstępstwa od tej reguły. Najbardziej znanym przykładem są Siemensy Combino Duo kursujące w niemieckim mieście Nordhausen na podmiejskiej linii 10. Ma on dwa napędy: elektryczny i spalinowy. Ponieważ linia 10 częściowo jest wytyczona po torowisku zelektryfikowanym, a częściowo po trasie kolejki wąskotorowej (rozstaw szyn 1000mm) postanowiono to wykorzystać - tam, gdzie kończy się drut nad torami, tam włączany jest silnik spalinowy.
Artykuł z Wikipedii o tramwajach w Nordhausen:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Nordhausen
Film z Youtube pokazujący przejazd "hybrydy" na torowisku niezelektryfikowanym - zaraz po nim przejeżdża po sąsiednim torze...parowóz!
http://www.youtube.com/watch?v=rMC0cmc78rM
Oba pojazdy poruszają się po doskonale utrzymanych torach...
Nie musimy jednak szukać aż w Niemczech tramwaju z nietypowo rozwiązaną kwestią napędu. W jednym z warszawskich tramwajów 116N zamontowano akumulatory umożliwiające pokonanie kilku kilometrów bez dostępu do sieci trakcyjnej. Akumulatory są ładowane podczas jazdy z dostępem do sieci 600V. Rozwiązanie te jest wykorzystywane tylko okazjonalnie, jest to swego rodzaju eksperyment.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_116N#Wersje
Czy znane są Wam inne przykłady nietypowego napędu w tramwajach? Poza tramwajami dwusystemowymi trudno jest znaleźć informacje w internecie o podobnych rozwiązaniach w innych miastach, niż Nordhausen (tramwaj spalinowy), czy okazjonalnie Warszawa (napęd akumulatorowy).
Artykuł z Wikipedii o tramwajach w Nordhausen:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Nordhausen
Film z Youtube pokazujący przejazd "hybrydy" na torowisku niezelektryfikowanym - zaraz po nim przejeżdża po sąsiednim torze...parowóz!
http://www.youtube.com/watch?v=rMC0cmc78rM
Oba pojazdy poruszają się po doskonale utrzymanych torach...
Nie musimy jednak szukać aż w Niemczech tramwaju z nietypowo rozwiązaną kwestią napędu. W jednym z warszawskich tramwajów 116N zamontowano akumulatory umożliwiające pokonanie kilku kilometrów bez dostępu do sieci trakcyjnej. Akumulatory są ładowane podczas jazdy z dostępem do sieci 600V. Rozwiązanie te jest wykorzystywane tylko okazjonalnie, jest to swego rodzaju eksperyment.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_116N#Wersje
Cytat:Prototyp oznaczony 116N został wyprodukowany w jednym egzemplarzu i obecnie jest jedynym w Polsce tramwajem z akumulatorowym zasobnikiem energii, przystosowanym do jazdy bez dostępu do sieci trakcyjnej.
Czy znane są Wam inne przykłady nietypowego napędu w tramwajach? Poza tramwajami dwusystemowymi trudno jest znaleźć informacje w internecie o podobnych rozwiązaniach w innych miastach, niż Nordhausen (tramwaj spalinowy), czy okazjonalnie Warszawa (napęd akumulatorowy).
Jaro