Liczba postów: 178
Liczba wątków: 10
Dołączył: 19.07.2014
Reputacja:
0
Dzięki uruchamianym pokładom węgla brunatnego w okolicach Złoczewa woj łódzkie, powstanie nowa linia kolejowa która będzie służyła do transportu węgla brunatnego do elektrowni Bełchatów.
Cytat:Budowa nowej trasy ma umożliwić połączenie rejonu złoża od razu z trzema już istniejącymi ciągami: linią kolejową nr 1 Warszawa Centralna - Katowice (poprzez zmodernizowaną linię nr 24 Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Rogowiec), "magistralą węglową" (linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew) oraz 181 (Herby Nowe - Oleśnica). Spośród rozpatrywanych trzech opcji Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego wybrało tzw. wariant II (długość 52,69 km), biegnący w dużej części po śladzie planowanej w latach 70. ubiegłego wieku odnogi Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Dolnego Śląska. Argumentem za takim przebiegiem było m. in. istnienie przygotowanych już rezerw terenowych, uwzględnionych np. w studium zagospodarowania przestrzennego gminy Szczerców. Na trasie - według przygotowanej przez BPPWŁ mapy - występują jednak kolizje z obszarem Osjakowskiego Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego oraz ze zwartą zabudową mieszkalną Siemkowic. Sam tor biegnący do złoża miałby postać bocznicy, odgałęziającej się od głównej linii w okolicy Wierzchlasu, na krótko przed włączeniem do linii nr 181 w kierunku Wielunia.
Trwają dyskusje nad najlepszym rozwiązaniem, aby można było wykorzystać tę trasę do przewozów pasażerskich. Na razie jest tylko kreska na mapie. Kto będzie miał większą siłę przebicia?
Kto przebije Grabarczyka który powiedział? (informacja z ubiegłego roku):
Cytat:Myślimy o przedłużeniu tej linii, a wówczas pojawi się połączenie Piotrków – Bełchatów – Wieluń, którego ważnym węzłem będzie właśnie Złoczew – mówił na początku marca br. w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wicemarszałek Sejmu i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
http://www.rynek-kolejowy.pl/54946/lodz ... atowa.html
skalt
“Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20
czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą
rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.”
- Henry Ford
Liczba postów: 361
Liczba wątków: 7
Dołączył: 21.11.2011
Reputacja:
1
Ten projekt to na razie mrzonki. Tym bardziej, że nie ma na to żadnych papierów (decyzja środowiskowa, itp), nie ma szans na zrealizowanie tego do 2022 roku, więc można zapomnieć o pomocy unijnej. (tym bardziej, że PLK i władze centralne są przeciwne temu projektowi - i słusznie)
PGE będzie z tym projektem same.
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Idea linii może słuszna, ale skoro teraz jest już "proteza koniecpolska" to nie sądzę, aby PLK była zainteresowana budową linii, która by ewidentnie skróciła (kulometrycznie i czasowo pewnie też) czas podróży między Wrocławiem i Warszawą.
Liczba postów: 178
Liczba wątków: 10
Dołączył: 19.07.2014
Reputacja:
0
Uzyskanie koncesji na uruchomienie złoża “Złoczew powinno nastąpić w pierwszym półroczu tego roku, natomiast jak dobrze pamiętam pierwszą tona węgla ma być przewieziona w 2026 roku.
Ponieważ złoże oddalone jest od elektrowni 52 km więc nie podejrzewam aby w budowę całej linii finansowała tylko elektrownia. Argumentem aby wykorzystać linię tę do ruchu pasażerskiego jest np. fakt że dwa duże miasta pozbawione są dostępu do kolei. A przecież UE promuje program zrównoważonego rozwoju transportu. Do 2026 roku trochę czasu zostało wiec może warto powalczyć o środki unijne. Takie działania podejmuje CZT.
Cytat:Projekt byłby realizowany etapami. Pierwszy, niezbędny krok to - wyceniana przez CZT na ok. 40-50 mln zł - modernizacja linii nr 24 na odcinku Piotrków - Bełchatów Miasto. "Dwa 60- i 76-tysięczne miasta położone 25 km od siebie bez kolei. Czy jest drugi taki przykład w UE?" - pytają w wydawnictwach promocyjnych członkowie organizacji. Jeden z problemów polega jednak na niekorzystnym przebiegu linii na terenie Bełchatowa: tory wraz z nieczynnym przystankiem Bełchatów Miasto są położone znacznie na południe od centrum.
http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 46590.html
skalt
“Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20
czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą
rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.”
- Henry Ford
Liczba postów: 361
Liczba wątków: 7
Dołączył: 21.11.2011
Reputacja:
1
PLK już mówiło, że nie weźmie w tym udziału. MIR nie wpisze tego projektu na listę kluczową, więc trzeba byłoby się bić w konkursach. Jednym tutaj zainteresowanym jest samorząd województwa łódzkiego, które namawia wcześniej wymienione podmioty do współpracy. (której odmówiły) Sam samorząd nie ma możliwości finansowych, aby stanąć do drogiego zadania jakim jest budowa nowej linii kolejowej, a możliwości pomocy unijnej są w tym wypadku bardzo ograniczone. Gdyż jak wspominałem - ciężko, wręcz nie wykonalne będzie pozyskanie środków z centralnego POIiŚ, a ilość środków na transport i infrastrukturę zapisana z ramach RPO dla łódzkiego jest niska.
W dodatku - gdzie wszelkie formalności? (nie ma choćby podstawowej decyzji środowiskowej, a co dopiero reszta) Nie ma szans się z tym wyrobić do 2023, w efekcie pozyskać refundacje z środków UE, a później tym bardziej nie będzie na to możliwości. Idea słuszna, ale na dziś nie realna. Tym bardziej, że jeżeli chodzi o budowę nowej infrastruktury kolejowej, są inne, bardziej priorytetowe potrzeby.