Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
~mikrobart: Wydzielono z tematu Zestawienia.
pitagoras23 napisał(a):Z2[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] + Z1[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] W kwestii formalnej - Z1 i Z2 to standardy budowy wagonów, wyróżniamy za to oznaczenia wagonów: Z1A, Z1B, Z2A, Z2B.
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
W tych wagonach zawsze się gubię i nigdy nie wiem, co i jak. I podaję te zestawienia jako Z1b oraz Z2b, ale nie do końca wiem czy dobrze.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
pitagoras23, patrz na oznaczenia prędkości wagonu na pudle. Jeśli ma 200 km/h to z pewnością jest to Z1, A - 1. klasa, B - 2. klasa. Przy 160 km/h na pudle to odpowiednio Z2A lub Z2B.
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
A to taka jest różnica. Dobrze wiedzieć. Zwrócę na to uwagę i przynajmniej zestawienia pisane przeze mnie w końcu będą w 100% dobre.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Tak, to bardzo łatwe do sprawdzenia. Z1 posiada obowiązkowo klimatyzację i jest przystosowane do ruchu z prędkością 200 km/h, Z2 już klimatyzacji mieć nie musi (ale może), tu prędkość konstrukcyjna to 160 km/h.
Charakterystyczne jest też to, że wszystkie wagony standardu Z są dłuższe od popularnych w Polsce wagonów standardu Y - wagony Z mają 26,4 m długości.
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
A czy jeszcze jest jakaś różnica w tych wagonach jeśli chodzi o wyświetlacze? Czy Z2 je mają czy tylko Z1, bo te, co uwieczniłem na Goplanie tego nie miały. Bo może to w przelotach będzie taki symbol rozpoznawczy tych wagonów.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
pitagoras23, to już zależy od typu wagonu. Warto pamiętać, że np. 152A, 154A to także wagony standardu Z1, jednak przyjęło się, że jeśli wyprodukował je przemysł krajowy to oznaczamy je właśnie typem - 152A itp.
Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Trochę się teraz skomplikowało wszystko. Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów to, gdy będę pisał zestawienie to najwyżej mnie poprawisz. ;-)
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
pitagoras23 napisał(a):Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów Coś Ty, dopiero zaczynam o tym czytać, ale już niektóry wagony odróżniam. Jakoś będziemy współpracować ;-)
Liczba postów: 208
Liczba wątków: 3
Dołączył: 03.09.2011
Reputacja:
0
pitagoras23, Te na Goplanie to są 144A i 145A (1 klasa)
Dam ci przykład:
Wagony w kolejności: Z1B-144A-144A-144A-Z1A-145A-144A-144A-144A
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Potwierdzam, szukałem na filmie wagonów 144Aa, jednak nie znalazłem.
BTW: Czy wie ktoś, gdzie można je znaleźć? Powstały 2, różnią się od 144A tym, że mają zabudowany przedział dla osób niepełnosprawnych.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą. A to ciekawostka. Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono?
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Mariusz W. napisał(a):Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono? Nie mam zielonego pojęcia! Tak samo sprawa wygląda z EN57 - niektóre mają ryflowaną blachę. Po co?
Zauważyłem, że niektóre wagony produkcji polskiej mają gładki dach - choćby wagony 127A/127Aa, o których pisałem w Encyklopedii Miłośnika Kolei.
Odwrotnej zależności nie zaobserwowałem - żaden (może coś pominąłem? chociaż wątpię) wagon produkcji zagranicznej na rynek polski ryfla na dachu nie posiadał.
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Ryflowana blacha rzekomo jest bardziej odporna na zniekształcenia.
Liczba postów: 1 830
Liczba wątków: 27
Dołączył: 13.06.2010
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.
Mówisz o 'starych' wagonach czy obecnych też? Np. Z1B produkowane w latach 1980-1982 takowy posiadają http://www.wgk.cal.pl/data/media/300/S_2.jpg
Stare wagony również miewały ryflowane dachy, ale w mniejszej ilości, co nie oznacza że nigdy tego nie stosowano ( np. Gosa ).
Ryfle w polskich igrekach nie pojawiały się od początku, zaczęto je stosować prawdopodobnie po 1980 kiedy to była miazga w Otłoczynie.
A ryfle generalnie służą niejako wzmocnieniu pudła co powoduje, że siła zgniotu jest wzmocniona.
|