Ocena wątku:
  • 7 głosów - średnia: 4.43
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wnioski, zauważone błędy, propozycje zmian
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...=ET22-1034

Myślę, że serię lokomotyw ET22-1034 można byłoby z powrotem przenumerować na serię ET22, lub przenieść do niej z uwagi na to, że przewoźnik (Pol-Trans Dębica R.Malinowski) zrezygnował ze stosowania środkowego numeru bazowego.

Trzeba byłoby dodać też brakujących przewoźników w bazie:

1. Agencja Rezerw Materiałowych

2. WPRInż. PW Wodzisław Śląski (dawny użytkownik lokomotywy T448p-141)

3. Fabryka Kotłów Przemysłowych Fakop w Sosnowcu

4. Zakłady Tworzyw "ERG" w Gliwicach

Wyżej wymienieni użytkownicy poza tym drugim używali lokomotywy serii Ls60. Dla lokomotyw można zmienić status Ls60-50 i Ls60-290 na skreślony eksponat (trwale wyłączony z eksploatacji) z uwagi na to, że nie są używane w ruchu, oraz wywalić z serii pojazd Ls60-00, ponieważ po jego kliknięciu strona się zawiesza.
Postaram się też wkrótce poszukać brakujące Ls60 w bazie, ale jak na razie na początek warto byłoby najpierw te poprawki zrobić w serii, a potem dodawać kolejne maszyny tejże serii.

Dla dodatkowych informacji dodam, że odstawiona w Gliwicach lokomotywa ET21-071 posiada zapisaną datę na pudle 05.2020 bez dnia. Jak dobrze widać na tym zdjęciu pojazd ma zapisaną również naprawę główną P5 i miejsce wykonania: https://miedzynarodowe-lokomotywy.flog.p.../et21071#w
Pojazd nie jest nadal w ruchu.

Niedawno otrzymałem również informacje od jednego z czeskich informatorów, że 182 058 trafiła do DPOV Přerov gdzie najprawdopodobniej przejdzie naprawę. Nie jestem pewien, czy CTL Logistics będzie zamierzał nadal eksploatować tą lokomotywę, czy po naprawie będzie jeździć pod banderą innego przewoźnika ? Jeżeli uda mi się ustalić dokładne informacje to dodam je do karty pojazdu.

PS: Trzeba poprawić datę przydziału lokomotywy T448p-150. Data przekazania dla klienta w Polsce według skd.cz to był 17 lipca nie 12. Popełniłem błąd przy dodawaniu.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...=T448p-150
Odpowiedz

Odnośnie serii Ls60 zrobiłem spis brakujących pojazdów tej serii w bazie. O to brakująca seria wyprodukowana przez Fablok:

Ls60-5927 rok produkcji: 1961, Przydział: Cukrownia Ziębice (pierwotny właściciel), następnie w 2010 roku przekazana do Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej i obecnie jest w trakcie remontu.

Ls60-5928 rok produkcji: 1961, Przydział: Cukrownia Strzelin - Pojazd obecnie jest odstawiony.

Ls60-5933 rok produkcji: 1961, Przydział: Cukrownia Wrocław (los pojazdu nieznany)

Ls60-5935 rok produkcji: 1961, Przydział: Zakłady Młynarskie w Rudniku nad Sanem (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5937 rok produkcji: 1961, Przydział: Rawent Skierniewice (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5940 rok produkcji: 1961, Przydział: Zakłady Zbożowe w Opolu Zakrzowie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5944 rok produkcji: 1961, Przydział: Nasycalnia Podkładów w Czeremsze (pojazd sprawny), Informacje dodatkowe: Brak oznaczenia na budce, przebudowana na zasilanie elektryczne, kablowe.

Ls60-5947 rok produkcji: 1961, Przydział: Krochmalnia Łobez (pomnik), Informacje dodatkowe: Lokomotywa ma zamontowany dodatkowy sprzęg pozwalający sprzęganie z wagonami wąskotorowym na splocie torowym 1000/1435 mm.

Ls60-5956 rok produkcji: 1961, Przydział: Przedsiębiorstwo Ceramiki Budowlanej "Jedlanka" k. Łukowa (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5960 rok produkcji: 1961, Przydział: ZNTK Wrocław (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5966 rok produkcji: 1961, Przydział: Skierniewickie Zakłady Urządzeń Wentylacyjnych i Odpylających "Rawent" SA (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5968 rok produkcji: 1961, Przydział: Państwowe Zaklady Zbozowe w Opolu Zakrzówku, potem trafiła do Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe “Prefabet” sp. z o. o. w Bielsku Białej (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5969 rok produkcji: 1961, Przydział: Elewator Czarnowąsy (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-5987 rok produkcji: 1961, Przydział: Zakłady Akumulatorowe ZAP Piastów (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-36 (Ls60-5992) rok produkcji: 1961, Przydział: Nieznany właściciel. W 2006 roku pojazd był jeszcze czynny: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=10672 Dla dodatkowych informacji pojazd posiadał silnik Andoria S324. Obecny los pojazdu nieznany.

Ls60-6003, rok produkcji: 1961, Przydział: SFA Autosan w Sanoku (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6004, rok produkcji: 1961, Przydział: CPN Nowy Dwór Gdański (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6009 rok produkcji: 1961, Przydział: Huta 1-Maja w Gliwicach (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6011 rok produkcji: 1961, Przydział: Browar Żywiec (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6066 rok produkcji: 1962, Przydział: Suszarnia Cykorii w Wierzchosławicach (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6075 rok produkcji: 1962, Przydział: Zakłady Betoniarskie i Prefabrykatów w Trzcińcu (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6081 rok produkcji: 1962, Przydział: Cukrownia Chybie, potem przydzielona do Cukrownii “Racibórz” S.A. w Raciborzu. (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6082 rok produkcji: 1962, Przydział: ZNTK Gliwice Filia w Sędziszowie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6085 rok produkcji: 1962, Przydział: Zakład Prod. Mat. Budowlanych Bosta-Beton w Warszawie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6091 rok produkcji: 1962, Przydział: Fabryka Urządzeń Dźwigowych w Mińsku Mazowieckim (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6093 rok produkcji: 1962, Przydział: KZCB Krotoszyn (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6298 rok produkcji: 1963, Przydział: Elektrownia Chorzów w Chorzowie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6299 rok produkcji: 1963, Przydział: GZMO Gliwice (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6304 rok produkcji: 1963, Przydział: Kopalnia Węgla Kamiennego "Wałbrzych" potem pojazd trafił do Tartaku w Wałbrzychu. (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6312 rok produkcji: 1963, Przydział: Wytwórnia Chemiczna Nr.18 w Prostkach potem trafiła do Przedsiębiorstwa Robót Drogowych w Ełku. (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6318 rok produkcji: 1963, Przydział: Teksid Poland”. Odlewnia Żeliwa w Skoczowie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6321 rok produkcji: 1963, Przydział: Gryf-Skand" Żabnica k/Gryfina (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6322 rok produkcji: 1963, Przydział: PKP Magazyn Filialny Kraków Prokocim , potem pojazd trafił do Skansenu Kolejowego w Chabówce gdzie pełni rolę eksponatu.

Ls60-6440 rok produkcji: 1963, Przydział: Prefabet Warszawa (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6338 rok produkcji: 1964, Przydział: Warszawskie Zakłady Betoniarskie i Żelbetowe w Warszawie (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6775 rok produkcji: 1964, Przydział: Warzelnia Soli w Inowrocławiu (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6778 rok produkcji: 1964, Przydział: Zakłady Tworzyw Sztucznych "Erg" Wąbrzeźno (obecny los pojazdu nieznany)

Ls60-6788 rok produkcji: 1964, Przydział: PZZ Elewator Konin (obecny los pojazdu nieznany)

Źródło z którego korzystałem: http://enkol.pl/Ls60
Nie jest to pełna lista lokomotyw tej serii wyprodukowanych przez Fablok. Jest to tylko część, choć i tak nawet pewnie by się nie zmieściłyby w moim komentarzu. Mam nadzieję, że seria Ls60 wkrótce zostanie ulepszona w bazie Ilostanu Smile
Odpowiedz

W Ilostanie brakuje trochę maszyn, które pracowały w OLPP, a są to: SM42-2419 (rok produkcji: 1977, numer fabryczny: 9818, Przydział: Baza Paliw Nr 4 Rejowiec Poznański), SM42-2661 (Rok produkcji: 1991, numer fabryczny: 10540, Przydział: baza nr 9 w Woli Rzędzińskiej) oraz S-289 (rok produkcji: 1986, numer fabryczny: 14480, Przydział: Baza nr 13 Zawadówka) nie mówiąc już o SM42-2372, czy T448p, oraz paru mniejszych lokomotywach manewrowych. Warto nadmienić, że lokomotywa S-289 jest jedyną lokomotywą serii S-200 w Polsce, która pracuje na rozstawie szerokotorowym 1520 mm.

Skoro piszę o serii S-200 warto nadmienić, że w (grudzień) 2001 roku Slovnaft Bratislava sprowadził jedną lokomotywę z Polski o numerze S-2134 lub S-2143 (rok produkcji: 1989, numer fabryczny: 15824), choć niestety nie jestem pewien z jakim numerem pracowała w Polsce ze względu na rozbieżność w źródłach. Pewne jest, że po przemalowaniu u nowego właściciela na Słowacji pojazd zmienił oznaczenie na T669.0541, a w późniejszym czasie u przewoźnika KDS pracowała z oznaczeniem 770 541-1 otrzymując również numer evn: CZ KDS 92 56 1 770 541-1.
Źródła odnośnie wyżej wspomnianej maszyny: http://www.zeleznicnipoklady.cz/produkt/...-1-s-2134/
http://spzold.logout.cz/album/sk/sk_snaft7705.html

W temacie lokomotyw na terenie ZOS Nymburk kilka lat temu zostały sfotografowane takie maszyny: https://www.k-report.net/ukazobrazek.php...&httpref=/
Nie jestem pewien, czy S-237 została też sprzedana do Czech, gdyż być może jest to S-235, ale nie mam pewności. Tutaj widoczna też jest na tym zdjęciu S-229 przed przebudową na 774 711-6 dla Finlandii: https://www.k-report.net/ukazobrazek.php...&httpref=/

Zastanawiam, czy dobrym pomysłem byłoby dodanie do Ilostanu serii LDH19. W Polsce pracowały dwie lokomotywy tego typu o numerach 002 (lokomotywa wyprodukowana w 1988 z numerem fabrycznym 2640 dla Zespołu Elewatorów Zbożowych w Świdnicy, potem P.W. "Fenix" Sp. z o.o, a obecnie właścicielem jest firma Osadkowski) oraz 004 (wyprodukowany najprawdopodobniej w 1987 roku dla Zamojskich Zakładów Zbożowych, następnie w 2014 roku sprzedana na złomowisko w Werbkowicach, gdzie jeszcze w 2017 roku tam stała w dobrym stanie).
Odpowiedz

Od jakiegoś czasu (parę miesięcy) lokomotywa Alza Cargo w malowaniu ID prowadzi skrajnie z Wrocławia do Gdyni. Na loku stoi S200-2127 - nie ma takiego egzemplarzaw bzie. Czy to niedopatrzenie, czy żle oznakowana lokomotywa i powinienem jej szukać gdzieś indziej?
pozdr
Odpowiedz

@chester: Jest lokomotywa S-2127 (tutaj zaznaczam, że oznaczenia serii S200 różnią się w zależności od właściciela). To, że nie ma danej lokomotywy w bazie to nie znaczy, że nie istnieje. W przypadku serii S200 są poważne braki. Spróbuję się nią dokładnie zająć kiedy skończę temat T448p, gdyż w tej serii też brakuje kilku maszyn oraz przydziałów z nimi związanych.
Odpowiedz

A gdzie jest? Nie widzę jej w ilostanie.
Odpowiedz

@chester: Oczywiście, że jest taka maszyna, ale nie mam jej w Ilostanie. Lokomotywa o której piszesz pracowała wcześniej dla spółki Lubelski Węgiel "Bogdanka". Niestety o S-2127 nie udało mi się znaleźć żadnych informacji o jej przeszłości, ale może ktoś inny tutaj czytający mój komentarz będzie wiedział o tym temacie. Niestety w bazie Ilostanu są spore braki jeżeli chodzi o lokomotywy serii S-200, w tym również tych co pracowały dla kopalni Bogdanka, oraz jedynej szerokotorowej S-289 OLPP.
Odpowiedz

S200-2127 miała dzwona w 2015, a potem w kwietniu 2019 rewizja i powrót do służby w barwach Cargounit.
Odpowiedz

Poproszę o zmianę daty naprawy rewizyjnej gagara M62-7038. Ostanią rewizję miał 13.08.2018 a nie jak jest na Ilostanie, 18.08.2018. Jako dowód, dodaję fotkę z boku tego gagara.


Załączone pliki Miniatury
   
Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/user/STZSpotterLHS
________________________________________
Pozdrawiam.
Odpowiedz

Poniżej  spisałem listę brakujących lokomotyw S-200 Lubelskiego Węgla "Bogdanka":

- S-277 (numer fabryczny: 13542, wyprodukowany: 1987) EVN: 3 620 002-7

- S-281 (numer fabryczny nieznany, wyprodukowany: 1986) EVN: 92 51 3 620 004-3

- S-2104 (numer fabryczny: 14808, wyprodukowany: 1987) EVN: 92 51 3 620 005-0 Pierwotnym właścicielem lokomotywy była KWK Komuna Paryska, od 1989 roku już jako KWK Jan-Kanty.

- S-2105 (numer fabryczny nieznany, wyprodukowany: 1987) EVN: 92 51 3 620 006-8

- S-2107 (numer fabryczny: 14811, wyprodukowany: 1987) EVN: 92 51 3 620 007-6

- S-2120 (numer fabryczny nieznany, wyprodukowany: 1988) EVN: 92 51 3 620 009-2

- S-2121 (numer fabryczny nieznany, wyprodukowany: 1988) EVN: 92 51 3 620 010-0

- S-2122 (numer fabryczny nieznany, wyprodukowany: 1988) EVN: 92 51 3 620 011-8

- S-2135 (numer fabryczny: 15825, wyprodukowany: 1990) EVN: 92 51 3 620 013-4 Wcześniej pojazd służył w PTKiGK Zabrze, ale w 2001 roku lokomotywa wykoleiła się w Rudzkiej Kuźnicy.

- S-2136 (numer fabryczny: 15826, wyprodukowany: 1990) EVN: 3 620 014-2

- S-2137 (numer fabryczny: 15827, wyprodukowany: 1990) EVN: 92 51 3 620 015-9

Poniżej jeszcze daję info o innych brakujących S-200 w Ilostanie (informacje pochodzą z galerii lokomotyw Gigabyt, więc mogą być niepełne) :

- S-246 Własność: ZPNTMiU Tabor Dębica (wcześniej odkupiona od firmy Kolprem - lokomotywa jeździła na bocznicy huty ArcelorMittal Poland w Krakowie).

- S-256 Własność: PUK Kolprem (wcześniej pojazd nosił oznaczenie S-2118)

- S-261 Własność: DB Schenker Rail Polska (dane z 2012 roku, nie wiem, czy została w późniejszym czasie sprzedana).

- S-262 Własność: CTL Rail (dane z 2004 roku, nie jestem pewien co obecnie z tą lokomotywą się dzieje).

- S-262 Własność: PUK Kolprem (wcześniej pojazd nosił oznaczenie S-2132)

- S-272 Własność: Bilbud (wcześniej DB Schenker Rail Polska. Lokomotywa to jest dawna 770.503 z firmy Kolejová Doprava. Nie jestem pewien, czy to jest jakaś inna maszyna, czy to ta sama co jest w Ilostanie)

- S-275 Własność: CTL Logistics (wcześniej CTL Rail)

- S-276 Własność: DB Schenker Rail Polska (dane z 2012 roku, nie wiem, czy została w późniejszym czasie sprzedana).

- S-285 Własność: (Wcześniej Nadwiślański Zakład Taboru Kolejowego i DB Schenker Rail Polska. W kwietniu 2015 roku lokomotywa została sprzedana na Ukrainę. Numer fabryczny: 14476, Rok produkcji: 1986 info: https://trainpix.org/photo/251877/?vid=96059)

- S-286 Własność: Nadwiślański Zakład Taboru Kolejowego (Po 2008 roku los pojazdu nieznany, prawdopodobnie został sprzedany)

- S-287 Własność: CTL Rail (Obecny los pojazdu nieznany, prawdopodobnie sprzedany)

- S-289 Własność: OLPP (nie wiem, czy obecnie służy w PERNie. Pracuje na rozstawie szyn 1520 mm, Baza Paliw nr 13 Zawadówka)

- S-291 Własność: PGP "Bazalt

- S-294 Własność: PTKiGK Rybnik (wcześniej Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki", obecny los pojazdu nieznany)

- S-295 Własność: Protor (wcześniej Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki", obecny los pojazdu nieznany)

- S-2102 Własność: PTKiGK Rybnik (obecny los nieznany)

- S-2106 Własność: CTL Logistics (nie wiem, czy przewoźnik nadal używa tej lokomotywy)

A i do karty pojazdu S-261 PUK Kolprem można dodać informacje, że pracowała wcześniej z oznaczeniem S-2131, ale nie wiem kiedy została przenumerowana. Można dodać kartę pojazdu S-2131 i paru innych pojazdów, które nosiły pierwotnie oznaczenia.
Odpowiedz

Witam,
Prosiłbym o dodanie do bazy lokomotywy BR232 693-2, która obecnie jeździ dla firmy Colas Rail.
Odpowiedz

Mam pytanie co do wpisów w jednostce EN57-2002: tak trudno wpisać rozwinięcie skrótu "RHI" w Ilostanie tylko musicie pisać skrótowcami typu "próby RHI" albo przy EN57-1827 Wycofanie z ruchu. Powód: DCV do wymiany.? Ja nie jestem osobą pracującą na kolei a każdy przeciętny Kowalski interesujący sie taborem chciałby wiedzieć co to są próby RHI albo co to jest "DCV" . Od razu uprzedzam: nie mam bana na Google ale lepiej wygląda IMHO jak jest napisane w rozwinięciu niż skrótowo. Z Góry Dziękuję.
Mój kanał na YouTube: https://www.youtube.com/user/STZSpotterLHS
________________________________________
Pozdrawiam.
Odpowiedz

Uważam, że trzeba w końcu zająć się serią 131, gdyż na chwilę obecną wiele informacji w ilostanie na temat tej serii jest nieaktualna, albo niechlujnie wstawiona w serii, lub też nieprawdziwa. Mam na myśli karty pojazdu 131 043/044 (https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...=131%20043
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...=131%20044), gdzie jest podana informacja o dzierżawie w Kolpremie. Otrzymałem informację, że żadna 131 nigdy nie była eksploatowana w PUK Kolpremie, natomiast przewoźnik, który ją od drugiej połowy 2019 roku obsługiwał było Cargo Motion oraz EP Cargo (Ten drugi przewoźnik zapewne zajmował się obsługą lokomotywy na terenie Polski). Lokomotywa ta była dzierżawiona z powodu prowadzonej naprawy 182 002. Obecnie 043/044 podobnie jak 049/050 jeździ głównie za granicą. Ostatnio też doszło do zmiany warty w ZSSK Cargo i przekazania dwóch 131 o numerach 009/010 i 063/064 do Bulk Transshipment Slovakia a.s., gdzie obecnie są obsługiwane przez Lokorail na terenie Czeskiej Republiki. Sytuacja podobnie wygląda z 131 019/020 i 131 033/034 (choć co do drugiej nie mam pewności, ale spróbuję się więcej dowiedzieć).

Brakuje też w bazie lokomotywy 131 059-8 / 131 060-6 obsługiwana na terenie Polski przez Inter Cargo oraz 131 041-6 / 131 042-4 która była obsługiwana przez Olavion. Spróbuję się wkrótce dowiedzieć coś na temat tych lokomotyw.

Wypadałoby też zmienić statusy pojazdom na pojazd za granicą nie pracującym już w Polsce. Nie wiem ile na chwilę obecną jeździ 131 w Polsce, ale najpierw trzeba zająć się innymi maszynami tej serii, bo to co widzę jest po prostu zaniedbane. Zastanawiam się, czy nie warto człony tych lokomotyw dać w jedną kartę pojazdu zamiast oddzielnie ? Podobna sprawa ma się do Vectron'ów serii 193. Co prawda podobnie jak 131 uzupełniłem, ale widzę wpisów. Natomiast to co trzeba poprawić to statusy następujących 193-jek:

193 220, 193 221, 193 223 (w karcie przewoźnik Wiener Lokalbahnen Cargo GmbH powtórzył się wpisem z tą samą datą), 193 271 (obecnie lokomotywa pracuje u chorwackiego przewoźnika, dodałem informacje o tym do karty, ale chyba nie zostały zaakceptowane ze względu na brak PPD Transport d.o.o w bazie - nie wiem), 193 728, 193 784, 193 792, 193 793, 193 897 i 193 930 (pomijając RegioJet'a).

Kolejna informacja to taka, że SU46-039 i 051 zostały zakupione przez Koksik Sp. z o.o. - firmę z Gdańska zajmującą się handlem hurtowym i detalicznym węgla krajowego i importowanego. Nie dodawałem żadnych przydziałów do nich, bo nie chciałem już dodawać kolejnych metryczek z informacją bez przewoźnika. Obie SU46 są najprawdopodobniej jedynymi lokomotywami tej firmy.

Kolejna sprawa to S200-288 (https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...e=S200-288) i S200-2103 (https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.p...=S200-2103), gdyż trzeba z ich kart wywalić wpisy rogonona, gdyż one nic nie wnoszą, a lokomotywy zostały sprzedane przed 2016 rokiem. Obecnie S-288 wraz z S-2103 i S-285 przebywają na Ukrainie w Kolei Odeskiej. Pierwsze dwie lokomotywy mają przydział LLC "Seaside Terminal", Mikołajów, natomiast S-285 jest przydzielona od kwietnia 2015 roku do SME Nika-Tera LLC. Nie wiem dlaczego oznaczenia jednej lokomotywy w kartach S200-288 i S200-2103 są zepsute. Być może przez ukraińskie litery, mam nadzieję że błąd ten zostanie wkrótce naprawiony. A i też mała uwaga, ci co mogą zmienić status pojazdu podczas edycji przydziałów powinni też zmienić statusy kilku S200 na pojazd za granicą jak np: S200-257 i S200-264, S200-2108, S200-2139, czy wyżej wymienieni "Ukraińcy".
Odpowiedz

S200-257 i 264 nie będą miały tego statusu - dogadane z administracją. Maszyny używane w FenniaRail nie bedą miały tego statusu jako efekt współpracy z członkiem zarzadu FenniaRail, od którego dostaliśmy te dane.
Odpowiedz

???? Nie rozumiem.
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
18 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.