Liczba postów: 715
Liczba wątków: 13
Dołączył: 03.07.2012
Reputacja:
0
Witam, zastanawiam się po prostu.. kto i w jaki sposób włącza oświetlenie w wagonach?
(o ile dobrze kojarzę, w jednostkach jest to przełącznik [pod pulpitem ? ]). Jak to jest w składach lokomotywa - wagony?
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Wszystko zależy od rodzaju wagonu. W tych nowych jest wagonowa rozdzielnica, a tam wyłączniki obwodów oświetleniowych, które się po prostu załącza. W starszych wagonach nie wiem, jak to jest rozwiązane. Z oględzin kojarzę, że wyłączniki są dobrane na prąd In = 6A, czyli standardowo, jak dla oświetlenia.
Liczba postów: 756
Liczba wątków: 4
Dołączył: 28.06.2010
Reputacja:
0
Na końcu każdego wagonu jest szafka elektryczna gdzie umieszczony jest przełącznik oświetlenia.
Liczba postów: 715
Liczba wątków: 13
Dołączył: 03.07.2012
Reputacja:
0
Czyli, zarówno w nowych, jak i starych wagonach kierownik pociągu musi przejść przez każdy wagon i załączyć oświetlenie?
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Niekoniecznie, bo obwody mogą być załączone cały czas, a jak nie ma lokomotywy to prąd nie płynie. Równie dobrze tę czynność mogą wykonywać manewrowi, bądź rewidenci taboru.
Liczba postów: 756
Liczba wątków: 4
Dołączył: 28.06.2010
Reputacja:
0
Przecież nawet jak lokomotywę mam odłączoną to oświetlenie wagonu działa. Oświetlenie jest zasilane akumulatorów a te to już zależy w nowszych wagonach ze sprzęgu ogrzewania przez przetwornicę a w starszych z prądnicy. Dlatego rewidenci czy manewrowi zawsze wyłączają oświetlenie wagonów podczas odstawiania składu żeby akumulatory nie padły.
Przełącznikiem w szafie możemy sobie wybrać jak oświetlony jest wagon czy korytarze, WC, przedziały, przedsionki. Jeżeli mamy załączone w szafie oświetlenie przedziałów to oświetlenie każdego przedziału możemy sobie ustawić przełącznikiem nad drzwiami w przedziale.
Liczba postów: 1 830
Liczba wątków: 27
Dołączył: 13.06.2010
Reputacja:
0
Najnowsze wagony typu 158/159A posiadają na jednym końcu wagonu, w szafie elektrycznej układ diagnostyki, który na bieżąco monitoruje poszczególne systemy zamontowane w wagonie i z tego co pamiętam to dają one możliwość sterowania oświetleniem całego składu z poziomu jednego wagonu ( pod warunkiem oczywiście występowania w składzie wagonów typu 158A i spółki ).
Liczba postów: 24
Liczba wątków: 1
Dołączył: 25.04.2012
Reputacja:
0
Kierownik nie musi załączać każdego wagonu oddzielnie, każdy wagon ma szafe z przełącznikami i można z każdego typu wagonu zapalić światło tylko w jednym jak i całym składzie, o ile są połączone wszystkie przewody miedzy wagonami.
Liczba postów: 499
Liczba wątków: 4
Dołączył: 25.12.2012
Reputacja:
0
Na BWE jest jeszcze rozwiązanie, załączania oświetlenia, zamykania drzwi z lokomotywy 'Husarz' pod warunkiem ze jest skład połączony z lokiem przewodem UIC. Tego nie stosuje się w PL, takie rozwiązanie stosują tylko niemcy, u nas maszyniści z tego nie są przeszkoleni, ale kto wie może z czasem.
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Działanie takie samo jak na push-pullach w Kolejach Mazowieckich, tylko tam po kablu UIC wije się więcej sygnałów niż tylko zamykanie drzwi i oświetlenie.
W każdym razie, jeżeli wszystkie wagony są ze sobą połączone kablem UIC (łączenia przewodów znajdują się w przejściach międzywagonowych), to jak wszystko jest sprawne, to z poziomu jednego wagonu można załączyć 1/2 lub 100% oświetlenia w całym składzie (albo wyłączyć) niezależnie, czy lokomotywa jest, czy nie.