Liczba postów: 499
Liczba wątków: 4
Dołączył: 25.12.2012
Reputacja:
0
Ale są szlaki na linii jednotorowej gdzie w rozkładzie mamy literkę PP :lol:
Liczba postów: 38
Liczba wątków: 1
Dołączył: 14.10.2011
Reputacja:
0
Jest wiele stacji gdzie że semafory wyjazdowe nie mają W24 ale pojawia się on na grupowym. Zdarza się to tam, gdzie dobudowano SBLkę później i dostawiono semafor grupowy aby oszczędzić na robotach kablowych i nie dokładać dodatkowych komór w semaforach wyjazdowych. Na szybko mogę wymienić podmiejski układ Warszawy Wschodniej i Gdańsk Olszynka .
Ta oszczędność może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdy nocą maszynista zobaczy światło zielone semafora grupowego i będzie chciał na nie wyjechać pomimo że semafor wyjazdowy nie zezwala na wyjazd (+ słaba widoczność wyjazdowego lub awaria obu żarówek światła czerwonego lub zwykłe przegapienie). Dlatego przy modernizacjach likwiduje się tego typu semafory grupowe.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
Grygus napisał(a):Ta oszczędność może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdy nocą maszynista zobaczy światło zielone semafora grupowego i będzie chciał na nie wyjechać pomimo że semafor wyjazdowy nie zezwala na wyjazd (+ słaba widoczność wyjazdowego lub awaria obu żarówek światła czerwonego lub zwykłe przegapienie). Mało prawdopodobne, aby przegapił wyjazdowy. Nie zdarza się to.
Grupowe robi się nie po to, by oszczędzić na okablowaniu, tylko po to by oszczędzić na wymianie blokady na stacjach/posterunkach odgałęźnych. Dzięki temu na stacji/posterunku odgałęźnym może być blokada starego typu (teoretycznie nawet urządzenia mechaniczne) a na szlaku już normalna samoczynna, bo wystarczy dodać tylko semafor grupowy, podpięty pod SBL i uzależnić od niego semafor wyjazdowy.
Liczba postów: 38
Liczba wątków: 1
Dołączył: 14.10.2011
Reputacja:
0
Mariusz W. napisał(a):Mało prawdopodobne, aby przegapił wyjazdowy. Nie zdarza się to.
Owszem, był jeden taki przypadek gdzie maszynista wyjechał po ciemku na grupowy mijając niezauważenie wyjazdowy ze swojego toru ze spalonymi żarówkami światła zabraniającego. Spowodował wtedy kolizję z innym pociągiem wyjeżdżającym z innego toru. Podpytam kolegę, który mi o tym opowiadał i powiem na jakiej stacji to było.
Mariusz W. napisał(a):Grupowe robi się nie po to, by oszczędzić na okablowaniu, tylko po to by oszczędzić na wymianie blokady na stacjach/posterunkach odgałęźnych. Dzięki temu na stacji/posterunku odgałęźnym może być blokada starego typu (teoretycznie nawet urządzenia mechaniczne) a na szlaku już normalna samoczynna, bo wystarczy dodać tylko semafor grupowy, podpięty pod SBL i uzależnić od niego semafor wyjazdowy.
Co? Mógłbyś uściślić? Blokada na posterunku? A może chodziło Ci o blokadę stacyjną ? No ciekawe...
W praktyce każdą blokadę liniową można połączyć z każdymi urządzeniami stacyjnymi, są w Polsce stacje gdzie urządzenia mechaniczne scentralizowane współpracują bez problemów z blokadami liniowymi komputerowymi i nikt nie dostawiał grupowych z tego powodu . Stawiali te grupowe za PRLu ze źle pojętej oszczędności gdy w kablach sygnałowych brakowało żył dla dodatkowych komór i W24. Pomyślano że zamiast przebudowywać istniejące układy świateł i wyciągać i wymieniać stary kabel szybciej i prościej będzie dostawić semafor grupowy i pociągnąć do niego nowy kabel z niewielką ilością żył i z minimalną ingerencją w działające na posterunku urządzenia.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
Grygus napisał(a):W praktyce każdą blokadę liniową można połączyć z każdymi urządzeniami stacyjnymi, są w Polsce stacje gdzie urządzenia mechaniczne scentralizowane współpracują bez problemów z blokadami liniowymi komputerowymi i nikt nie dostawiał grupowych z tego powodu . A to ciekawe. Możesz podać przykład takiego posterunku ruchu?
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Wrócę do pierwszego pytania. Wg Ir-1 wjazd na rozkaz pisemny lub sygnał zastępczy z V<=40km/h obowiązuje w okręgu zwrotnicowym osłanianym danym semaforem.
Liczba postów: 499
Liczba wątków: 4
Dołączył: 25.12.2012
Reputacja:
0
Wjazd obowiązuje na całej drodze przebiegu [czyt. do następnego semafora].
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Co innego twierdzi Ir-1 §62 ust.6 poz.33 - tabela prędkości.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Nie, nie twierdzi czegoś innego, ale nie potwierdza wprost słów kol. mixera. Mnie uczyli, że przez całą drogę przebiegu, ale gdzie to jest napisane-nie wiem.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Ir-1 §43 ust. 7 stwierdza, że Sz, rozkaz pisemny jest zezwoleniem na jazdę do następnego semafora, D1 lub Tz, a §62 ust.6 poz 33 określa z jaką prędkością i dokąd ta prędkość obowiązuje. A co to jest okręg zwrotnicowy, to tego w Ir-1 nie ma, ale to nie jest cała droga przebiegu.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
W instrukcjach PKP PLK nie doszukałem się nic o okręgu zwrotnicowym, natomiast definicja jest w instrukcji WKD R-1
Cytat:Okręg zwrotnicowy jest to część okręgu nastawczego obejmująca układ torowy wraz ze zwrotnicami określona w regulaminie technicznym.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Może na WKD RTS takie zdefiniowane okręgi zwrotnicowe ma dla danego przebiegu pociągowego, ale nie PLK. Więcej mówi definicja z wyciągu przepisów sygnalizacji DB dla MPG (Miejscowe Porozumienie Graniczne). Czy jest nam bliższa?
"Osłaniany okręg zwrotnicowy jest ograniczony w następujący sposób:
Początek znajduje się przy sygnale, od którego jest dopuszczona jazda.
Koniec leży:
- przy jeździe na semafor wjazdowy lub drogowskazowy – przy następnym
semaforze lub w planowym miejscu zatrzymania pociągu znajdującym się
przed następnym semaforem; jeśli takich miejsc jest kilka, to przy ostatnim.
- przy jeździe na semafor wyjazdowy – za ostatnim rozjazdem na drodze
przebiegu, jeżeli nie ma rozjazdu, to przy semaforze wyjazdowym,
- na posterunkach odgałęźnych z semaforem – za ostatnim rozjazdem na drodze
przebiegu.
Jeżeli na końcu osłanianego okręgu zwrotnicowego jest dopuszczona wyższa prędkość, to wolno zwiększać prędkość dopiero wtedy, kiedy pociąg całkowicie opuścił osłaniany okręg zwrotnicowy. Nie dotyczy to przypadku zatrzymania planowego pociągu w miejscu do tego przewidzianym."
Chyba bardziej przypomina definicję drogi przebiegu.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Zdecydowanie przypomina definicje drogi przebiegu. Pamietam, ze bylo pytanie o okreg zwrotnicowy na egzaminie, ale skad wziela sie odpowiedz-nie wiem. Spytam przy okazji instruktora.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Nowicki napisał(a):dzięki za odpowiedzi i jeszcze jedno precyzyjne pytanko ]-> -
- wjazd na Sz,
dokąd 40km/h gdy nie ma semafora wyjazdowego ,a na szlaku nie ma samoczynnej blokady liniowej?
odpowiem sobie -do granicy stacji- zgadza się?
i jeszcze jedno pytanko ,po czym rozpoznać drogowskazowy semafor? czy tylko z zapoznania szlaku? :->
Czy to jest dobra odpowiedź? Wjazd i wyjazd na Sz jest chyba dopuszczalny tylko na podg bez semaforów wyjazdowych? Poza tym, jeżeli pociąg z postojem wjedzie do stacji na Sz i ma wyjechać na sygnał zezwalający, to czy musi jechać pod semafor wyjazdowy dalej <=40km/h przy założeniu, że po zatrzymaniu się w miejscu wyznaczonym minął miejsce sygnałowe i przebiegowe (okręg zwrotnicowy osłaniany tym semaforem)? Może zmienić numer i być nowym pociągiem w nowej relacji po krótkim postoju, albo zmieniła się drużyna trakcyjna (lokomotywa) a przyczyna wjazdu na Sz, o czym dyżurny poinformował (np. brak zasilania) mogła już ustać.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Doszlismy wspolnymi silami, ze 40 na wjazd obowiazuje ww granicach okregu zwrotnicowego, wiec jezeli pociag mial postoj dalej moze jechac z najwieksza dozwolona. Nie znam paragrafu zabraniajacego podania Sz na wjazd i wyjazd dla jednego pociagu. Jezeli jest posterunek bez semafora wyjazdowego jedziemy 40 do granicy posterunku jezeli jest blokada PP.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
|