28.06.2010, 22:51
1911
W rejonie Poznania i Olsztyna koleje pruskie uruchomiły stałą komunikację podmiejską wagonami z silnikami benzynowymi
1927
Na trasie Kraków - Wieliczka rozpoczęto regularnie kursy pierwszego na PKP wagonu motorowego
1929
Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie wykonała pierwszą lokomotywę spalinową z przekładnią elektryczną systemu Gebus
1934
Zakłady Cegielskiego i Lilpopa wyprodukowały na zamówienie PKP pierwsze spalinowe wagony silnikowe polskiej konstrukcji
1935
W rejonie Wilna zainicjowano tworzenie systemu komunikacji podmiejskiej spalinowymi wagonami silnikowymi
1937
Utworzono połączenie pospiesznymi pociągami motorowymi na trasie Lwów - Tarnopol - Zaleszczyki
1939
W HCP zbudowano nowe wagony silnikowe ze sterowaniem ukrotnionym osiągające prędkość 150km/h, uruchomiono komunikację z Warszawy do Poznania
1952
Pierwsza powojenna lokomotywa spalinowa Ls40 z przekładnią mechaniczną o mocy 44 KM została zbudowana w "Fabloku"
1954
Na Węgrzech zakupiono pierwsze wagony motorowe serii MsXmix
1956
Powstał prototyp lokomotywy serii Lwe55 o mocy 300 KM z przekładnią elektryczną
1961
Wyprodukowano lokomotywę SM25 i wagon silnikowy SN80 z przekładnią hydrauliczną
1964
"Fablok" wykonał prototyp lokomotywy 800KM serii SM42, wraz z wersjami pochodnymi zbudowano ich ponad 2 000 egzemplarzy.
W "Zastalu" uruchomiono produkcję lokomotywy małej mocy Ls60
1965
W Rumunii zakupiono lokomotywy serii ST43 - pierwsze pojazdy dużej mocy do obsługi ruchu liniowego na PKP
1967
Zakłady Cegielskiego zbudowały prototyp pierwszej polskiej lokomotywy dużej mocy 1700KM typu 301D
1975
Powstał prototyp lokomotywy serii SP47 o mocy 3 000KM z przekładnią prąd przemienny/prąd stały
1979
Trakcja spalinowa wykonała największą pracę (148,3 mln pockm, 36,1%)
1980
PKP miały na inwentarzu 4345 spalinowych pojazdów trakcyjnych
1991
W ZNTK Poznań powstały prototypy autobusów szynowych typu 207M
2005
PESA Bydgoszcz zbudowała pierwsze zespoły trakcyjne typu 218M