Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Masy służbowe EU07 typ 4E oraz 303E
#1
Na ogół w danych technicznych lokomotyw EU07 podaje się masę służbową 80t dla typu 4E oraz 83,4t dla typu 303E. Jednak zwróciłem kiedyś uwagę, że w PKP IC są EU07 4E, których masa służbowa wynosi 83,4t jak np. 005, 013, 015, 045 oraz pozostałe egzemplarze, których NR odbywały się w Pesie.
Ponadto niektóre 303E, np. 358, 421, 540 mają wpisaną na pudle masę służbową 84,5t.
W związku z powyższym mam pytanie - co mogło być powodem zwiększenia masy tych lokomotyw?
Odpowiedz

#2
Witam.

Trochę szukałem na ten temat i niestety po 3 dniach nadal mam tylko domysły :-).
Nie potrafię się odnieść do tego kiedy została zwiększona waga, ale założyłem że po wizycie w PESIE.

Dotarłem do podobnego przetargu w PIC z 2014 roku w którym masz opisany zakres modernizacji:

http://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/p ... 40131.html

Najbardziej ciekawym wydaje się dokument:

http://www.intercity.pl/pl/dokumenty/pr ... 0umowy.pdf

W którym masz:

"zakres prac modernizacyjnych" - str. 2 - 3

i

"zestawienie prac wykraczających poza stały zakres obsługi technicznej pojazdów trakcyjnych" - str. 4

W zakres prac wchodzi m. in. montaż klimy, montaż izolacji cieplnej i akustycznej, modernizacja kabin, wymiana szaf WN i NN, wymiana elementów z azbestem na bezazbestowe(nie wiem co się pod tym kryje). Do tego w ramach "prac wykraczających poza" mogły zaliczyć wymianę obręczy kół albo całych zestawów kołowych, wymianę wału i koła zębatego, wymianę łożysk, przezwojenie silników i komutatorów. Do tego dochodzi trochę pomniejszych napraw.
Jak patrzę na zdjęcia tych loków i porównuję stare / nowe fotki to mam wrażenie że miały wymianę całych zestawów kołowych - prawdopodobnie na cięższe + klima, izolacja i modernizacja kabin.

Zaznaczam że są to moje przemyślenia na podstawie zdjęć i dostępnej dokumentacji przetargowej - nie mam dostępu do dokumentacji powykonawczej.

Jeśli ktoś ma dokładniejsze informacje to proszę mnie poprawić :-)

Pozdrawiam
sm31-131
Odpowiedz

#3
Z tym azbestem to chodzi o komory łukowe na stycznikach. Służą do gaszenia łuku elektrycznego powstałego podczas rozłączania stycznika. Dlatego że łuk ma dość dużą temperaturę więc wykonywano je z azbestu. Teraz ekologia zakazuje więc komory wymienia się na bezazbestowe.
Odpowiedz

#4
Co do masy służbowej lokomotyw to sprawa jest jednak nieco prostsza :-) To jaką maszyna ma wpisaną masę zależy tak naprawdę od tego czy został zastosowany do tego prawidłowy szablon przy malowaniu lokomotywy. Podobnie jest z długością lokomotywy, widziałem bardzo dużo lokomotyw typu 303E (np. EP07-338) z wpisaną błędną długością pudła 15,92 m oraz typu 4E (np. EU07-015 czy EP07-233 po NR w Pesie) z również błędnie wpisaną długością pudła 16,31 mi złą masą wynoszącą 83,4 tony. Jednakże w niektórych zakładach naprawczych (np. Newag Gliwice) przywiązuje się do tych rzeczy większą wagę i każda maszyna PKP IC po NR w ówczesnych ZNLE Gliwice miała naklejki z innymi masami służbowymi oraz precyzyjnie wpisaną długością pudła - 16,235 mm.
Odpowiedz

#5
MichałŁ napisał(a):. Dlatego że łuk ma dość dużą temperaturę
Podręcznik mówi o 3 lub 4 tys stopni C.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
Odpowiedz

#6
Dodam jeszcze, iż niektóre lokomotywy 4E po NR w ZNTK Oleśnica mają wpisaną z kolei masę 82,5 t. Natomiast owa EU07-421 (masa 84,5 t) miała ostatnią NR w ZNLE Gliwice - więc jeśli w tych zakładach przywiązywali do sprawy oznaczeń większą wagę, to mogły być w tej lokomotywie jeszcze inne zmiany.
Odpowiedz

#7
MichałŁ napisał(a):Teraz ekologia zakazuje więc komory wymienia się na bezazbestowe.

"Ekologia" już o dość dawna się tego domaga i nakazuje. W połowie lat 80-tych Elta Łódź zaczęła pracować nad tym i wdrażać do prób i produkcji. EP09-003 i nowsze już otrzymały komory bezazbestowe. Tak samo EU07. Nie jestem pewny EU07-505, ale 538, 539 i 540, gdy przyszły do nas, to miały na 100% komory bezazbestowe.

[ Dodano: 2015-01-06, 09:11 ]
Kamil95 napisał(a):Co do masy służbowej lokomotyw to sprawa jest jednak nieco prostsza :-) To jaką maszyna ma wpisaną masę zależy tak naprawdę od tego czy został zastosowany do tego prawidłowy szablon przy malowaniu lokomotywy. Podobnie jest z długością lokomotywy, widziałem bardzo dużo lokomotyw typu 303E (np. EP07-338) z wpisaną błędną długością pudła 15,92 m oraz typu 4E (np. EU07-015 czy EP07-233 po NR w Pesie) z również błędnie wpisaną długością pudła 16,31 mi złą masą wynoszącą 83,4 tony.

Dokładnie. Niedawno chciałem sprawdzić, ile waży stary wagon sypialny z produkcji jeszcze śp. NRD i na dwóch przeciwnych burtach tego wagonu - były masy różne o kilka ton Smile
Odpowiedz

#8
A co na to UTK?
Odpowiedz

#9
Cytat:"Ekologia" już o dość dawna się tego domaga i nakazuje. W połowie lat 80-tych Elta Łódź zaczęła pracować nad tym i wdrażać do prób i produkcji. EP09-003 i nowsze już otrzymały komory bezazbestowe. Tak samo EU07. Nie jestem pewny EU07-505, ale 538, 539 i 540, gdy przyszły do nas, to miały na 100% komory bezazbestowe.

Ja nawet nie wiedziałem że to od tak dawna trwa walka z azbestem.

Cytat:Dokładnie. Niedawno chciałem sprawdzić, ile waży stary wagon sypialny z produkcji jeszcze śp. NRD i na dwóch przeciwnych burtach tego wagonu - były masy różne o kilka ton Smile

Tak jest z różnym taborem. Ja dla przykładu podam SM42 gdzie egzemplarz z dwoma zbiornikami paliwa ma 70T a z jednym 72T, czy egzeplaż z balastem i bez balastu ma tą samą masę.

Cytat:A co na to UTK?

Papier wszystko przyjmie. Wystarczy wejść na stronę UTK i poczytać świadectwa typu zatwierdzone! przez UTK gdzie takie same pojazdy mają w różnych świadectwach różne parametry.
Odpowiedz

#10
MichałŁ napisał(a):Ja nawet nie wiedziałem że to od tak dawna trwa walka z azbestem.

Co najmniej na rok 1985 były gotowe i przebadane prototypy nowych styczników:
http://zeus.krb.com.pl/?styczniki-trakc ... omotywy,32
Pozdrawiam
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  PKP IC sprzedaje 120 EU07 pitagoras23 58 33 643 23.07.2021, 22:05
Ostatni post: KazET21224142
  Klimatyzacja do EU07 - koszty MegaTVHD 0 2 599 27.01.2019, 14:40
Ostatni post: MegaTVHD
  Modernizacja 20 lokomotyw EP/EU07 wołodyjowskiIC 0 2 733 15.02.2017, 10:11
Ostatni post: wołodyjowskiIC
  EU07 w Czechach przem710 2 3 833 25.01.2016, 20:28
Ostatni post: pitagoras23
  Modernizacja EU07 dla PKP IC przem710 6 5 324 11.01.2016, 10:37
Ostatni post: przem710

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.