Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 02.04.2016
Reputacja:
0
Witam na forum,
Realizuję obecnie projekt logistyczny na potrzeby pracy magisterskiej dotyczący porównania kosztów transportu towarowego koleją. Mam założenia że modelowy skład ma 30 wagonów RT500 po 45t ładunku. Masa brutto zestawu ciągniętego przez elektro lokomotywę Traxx MS140 to 2300t. Odległość do pokonania w terenie płaskim to 200km (centralna część CMK). Staram się oszacować żużycie energii a tym samym koszt samego frachtu (po podstawieniu kosztów energii taryfowej wg PKP Energetyka z 15.12.2015r.) Czy ktoś z Was drodzy pasjonaci kolejnictwa mógłby podpowiedzieć mi jak stworzyć model kosztów dla powyższych danych?? Będę wielce wdzięczny za okazaną pomoc.
Liczba postów: 1 558
Liczba wątków: 65
Dołączył: 15.11.2014
Reputacja:
0
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 02.04.2016
Reputacja:
0
Cześć,
Dziękuje za linki. Przydatny był zwłaszcza ten gdzie mogłem podstawić szacunkowe dane pod obliczone już parametry przez Pana inż. Wasilewicza. Co prawda w przytoczonych źródłach jest leciwa konstrukcja EU07 i zapewne sprawność silników jest mniejsza niż nowszego Traxxa ale na potrzeby tego projektu przyjąłem że dane będą te same, zatem przyjąłem taki model:
1. Waga brutto 2300t
2. Dystans do pokonania : 200km
3. Średnie zużycie energii 0,0113 kW/h /tkm (odczytane z tabeli inż. Wasilewicza na trasie Tarnowskie Góry - Gdynia przy pociągu towarowym o masie 2297t).
Zatem musiałem obliczyć prace przewozową pociągu przy modelowym braku postojów i prędkości średniej 40km/h tak jak to w źródle. Czyli 2300t * 200 km = 460 000 tkm
Następnie obliczyłem zużycie znamionowe jeżeli średnie zużycie wynosi 0,0113 kWh/tkm to 460 000tkm*0,0113 kWh/tkm = 5198 kWh
Według taryfy trakcyjnej Bt21L PKP Energetyka koszt 1 kWh = 0,282 zł
Czyli modelowy koszt pracy takiego transportu to 5198 kWh * 0,282 zł = 1456,84 PLN
Czy obrałem dobry tok myślenia?
P.S> Czy masz może dostęp do takiej publikacji która była w tekstach źródłowych jednego z linków który przesłałeś? Chodzi mi o "Kwaśnikowski J.: Wpływ wzniesień i zakłóceń ruchu na zużycie energii i czas jazdy lokomotywy ET22 z pociągiem towarowym. Technika Transportu Szynowego, nr 6/1994, str. 38-41" ???
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 02.04.2016
Reputacja:
0
Niestety nie mam sposobu jak obliczyć zużycie energii podczas przyspieszania :-( . Mogę jedynie teoretycznie dodać wartości procentowe które pojawiały się w opracowaniu czyli z tego co pamiętam o jakieś 35% więcej niż podczas pokonywania oporów toczenia czyt jazdy.
Liczba postów: 1 558
Liczba wątków: 65
Dołączył: 15.11.2014
Reputacja:
0
spikie, niestety publikacji nie mam wszystko co Ci podałem znalazłem w google.
Zastanawia mnie jedno a mianowicie jaki model próbujesz opracować? Bo trzeba Ci wiedzieć że w realu musisz jeszcze zapłacić m. in. PLK za dostęp do torów, właścicielowi bocznicy na której masz zostawić skład(no chyba że zostawiasz na bocznicy zamawiającego ładunek) i nie wiem czy nie trzeba PKP zapłacić za umieszczenie kursu w rozkładzie jazdy. Dochodzą jeszcze wypłaty dla maszynisty i innych, amortyzacja lokomotywy i wagonów i pośrednie koszty całej administracji / biurokracji. Wyprawienie pociągu to dość skomplikowane zadanie więc przybliżenie modelu może pomóc w odpowiedzi na pytanie jakie koszty jeszcze musisz uwzględnić.
Pozdrawiam
sm31-131
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 02.04.2016
Reputacja:
0
Ok. Trudno będę musiał rozejrzeć się gdzieś w bibliotece za tą publikacją.
Tak wiem że dochodzą dodatkowe koszty o których wspominasz. Jednakże w mojej pracy skupiam się na pokazaniu efektywności kosztowej, czasowej i ekologicznej (emisja szkodliwych gazów) przy wykorzystaniu 3 różnych gałęzi transportu w samym procesie przewozowym. Być może jeszcze zrewiduje to ostatecznie o koszty pracowników i dostępu do sieci kolejowej dla PLK, ale kluczem dla mnie w tej chwili jest opracowanie odpowiedniego przelicznika dla kosztów poniesionych na sam proces przewozowy tzn. koszt oleju napędowego vs koszt energii elektrycznej vs koszt ciężkiego oleju opałowego (samochód vs pociąg vs statek).
Liczba postów: 1 558
Liczba wątków: 65
Dołączył: 15.11.2014
Reputacja:
0
Uuuuu, źle się chyba za to zabierasz.
Dlaczego nie bierzesz pociągów spalinowych pod uwagę? W bardzo wielu przypadkach przynajmniej ostatnia "mila" jest na spalinowym, a wielu przewoźników jeździ w większości na taborze spalinowym. A jeśli przyjąłeś elektryka to na jakiej podstawie wyliczysz emisję spalin?
Pozdrawiam
sm31-131
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Widziałem gdzieś kiedyś (może na studiach?) tabele z przelicznikiem kWh na emisję, więc w dużym przybliżeniu jest to do ogarnięcia zapewne.
Moim zadniem autor powinien jednak uwzględnić rozruch Traxxa, bo on trochę potrwa z tym składem do prędkości (no właśnie jakiej?) rozkładowej.
Takie brutto typowe aktualnie mają rozkład często na 80-90km/h, niektóre na 100.
Dobrych kilka minut potrwa rozruch do tej prędkości, zwiększone zużycie energii względem jazdy jednostajnej...
Do tego towarowe co chwile musza stawac na semaforach. Nawet expresy towarowe nie maja caly czas zielonego miedzy punktem A i B. Wiec trzeba doliczyc jeszcze wiekszy pobor.