Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Polski tabor kolejowy za granicą
#1
Wątek ten założyłem, aby dowiedzieć się coś ciekawego o taborze kolejowym, którym pełnił służbę na polskich liniach kolejowych i został sprzedany za granicę jako używany lub nowo fabryczny skonstruowany specjalnie dla zagranicznego operatora. Od lokomotyw parowych, spalinowych i elektrycznych, aż po elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne i wagony osobowe, czy towarowe. Myślę, że ten wątek może ułatwić niektóre tematy maszyn jak i uważam, że można na pytania o sprzedanym taborze za granicę tutaj rozmawiać i zadawać pytania.

W sumie mam kilka pytań odnośnie tego tematu:

1. Ile używanych w Polsce lokomotyw serii T448p, TEM2 (SM48), ST43 i ST44 zostało sprzedanych z Polski za granicę ?

2. Czy były jakieś SU45 i SM42 i pochodne (SP42 lub SU42), które trafiły za granicę (chodzi mi lokomotywy używane, a nie nowo wyprodukowane) ? 

3. Czy były jakieś używane na PKP wagony (ewentualnie przez prywaciarzy), które trafiły za granicę ?

4. Co wiadomo o polskich lokomotywach, które rzekomo miano sprzedać do Kosowa (terytorium Serbii) ?
Odpowiedz

#2
Ostatnio przeglądając temat lokomotyw T448p, które trafiły do naszych południowych sąsiadów na trafiłem na kilka ciekawych informacji, które mnie zainteresowały. Podobno według informacji z tej strony: https://spotlog.org/locolist/class/CZ/740 lokomotywa T448p-054 została zezłomowana w Nymburku co raczej potwierdza, że lokomotywa mogła zostać sprzedana do Czech na części zamienne, jednak pozostaje pytanie: Kto do Czech mógł sprowadzić tę lokomotywę ?

Druga informacja jaka mnie interesuje to historia lokomotywy 740 459-3, która według źródeł ze strony: http://zeleznice.biz/740.htm nosiła dawniej oznaczenie T448p-162. I tutaj pojawia się pytanie, czy ta lokomotywa nie była przypadkiem przeznaczona dla klienta z Polski w 1989 roku, czy wcześniej pracowała w Polsce ?

W ramach ciekawostki znalazłem na WGK zdjęcie maszyny 770 527-0, która była przeznaczona dla STK, ale nigdy nie trafiła do niego: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_...clepk392i5
Odpowiedz

#3
(01.04.2020, 21:14)KazET21224142 napisał(a): W sumie mam kilka pytań odnośnie tego tematu:
2. Czy były jakieś SU45 i SM42 i pochodne (SP42 lub SU42), które trafiły za granicę (chodzi mi lokomotywy używane, a nie nowo wyprodukowane) ? 
[...]
4. Co wiadomo o polskich lokomotywach, które rzekomo miano sprzedać do Kosowa (terytorium Serbii) ?

Ad.2 Kilka lokomotyw SM42 poszło do Maroka do lokomotywowni w Fezie
Trzy sztuki SU45 zostały sprzedane do Libanu - poszukaj informacji wpisz google haslo Pochwala z Bejrutu.
Inne lokomotywy, które pojechały do Maroka to ET22 poźniej cześć wróciła do Polski jako 201Eg

Ad. 4 Nic mi nie wiadomo o takich planach, a nawet jeśli były to nie doszło to do skutku.
Odpowiedz

#4
@vulcan: Cóż ciekawy dałeś opis odnośnie SM42. Jak dobrze pamiętam Fablok dostarczył 37 nowych lokomotyw tego typu, choć nie jestem pewien czy rzeczywiście koleje marokańskie kupowały potem (lata 90, lub 2000) używane SM42 od PKP, lub zakładów przemysłowych w Polsce. I tak wiem, że ET22 też trafiły do Maroka podobnie jak SU45 (czy tam również SP45) do Libanu. Na pewno niedługo o ile uda mi się odszukać obejrzę sobie film "Pochwała z Bejrutu".

Odnośnie lokomotyw dla Kosowa to były informacje o planach sprzedażowych kilku wycofanych SU45 i SM42 z PKP, które miały trafić następnie w latach 2000-2002 do Kosowa.
Odpowiedz

#5
Czy lokomotywa S-273 będzie kursować pod banderą IGL w Polsce, czy będzie przeznaczona dla zagranicznego operatora patrząc po barwach w które identycznie są malowane Trzmiele z byłych republik Radzieckich ?
Odpowiedz

#6
ZTCP ok. 1997 roku co najmniej jeden ET41 został wysłany na próby eksploatacyjne do Chorwacji. W trakcie prób padł jeden silnik trakcyjny, został przysłany do naprawy w Polsce. Nic nie wiem o tym, żeby w ślad za tymi próbami doszło do jakiejkolwiek sprzedaży czy dzierżawy taboru dla HŽ.
Z polskiej strony sprawę prowadziła Kolmex S.A.
Romek_L
Odpowiedz

#7
Tak, trzy egzemplarze ET41 o numerach 037, 060 i 075 były dzierżawione przez HŽ w latach 1995-1996 z powodu braków taborowych. Same lokomotywy były chyba eksploatowane na granicy ze Słowenią, gdzie nie trwały już żadne walki jakie się odbywały w okolicach granic z Bośnią i Hercegowiną. Same miały też nadane swoje tymczasowe oznaczenia kolei chorwackich, które posiadały na pudle (bez żadnych innych zmian kosmetycznych).

O wysłaniu w 1997 roku jednej ET41 na próby eksploatacyjne do Chorwacji nic nie słyszałem.
Odpowiedz

#8
Racja, pamięć mnie zawiodła. Silnik trakcyjny przysłano do Polski do naprawy od jednego z dzierżawionych przez HŽ "jamników".
Romek_L
Odpowiedz

#9
@RomekL: Zdarza się.

Tak zapytam jeszcze, bo do tego jest wątek: - Czy jakaś firma lub przewoźnik myślą nad przekazaniem lub sprzedażą nieużywanego taboru (np: lokomotyw lub wagonów) na Ukrainę, aby poprawić sytuację UZ lub jakiegoś prywatnego ukraińskiego operatora, czy takie decyzje będą podejmowane już po zakończeniu działań wojennych?

W sumie w Polsce na pewno znalazłyby się jakieś Gagariny, Tamary lub inne lokomotywy, których konstrukcja pozwalałby na zmianę wózków na tor szerokotorowy i można byłoby na odpowiednich warunkach pomóc tamtejszym kolejom, gdyż część ukraińskiego taboru uległa zniszczeniu na skutek działań wojennych.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  SN84- BR614 po co sprowadzili do Polski TomaszMK 0 1 984 14.02.2020, 10:13
Ostatni post: TomaszMK
  Awaryjny tabor PESY maszynista 50 28 381 18.06.2018, 17:07
Ostatni post: Adams
  Tabor na CMK E65 Piotr91 4 4 836 25.11.2013, 11:16
Ostatni post: rustsaltz
  Tabor kolejowy lata 68-85 savionecky 2 3 978 20.12.2011, 09:13
Ostatni post: savionecky
  Tabor w Lokomotywowni Poznań Franowo Virakocha 5 5 793 16.06.2010, 21:31
Ostatni post: skoti258

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.